Για αμφιλεγόμενο άνοιγμα στην αγορά λιανικής ηλεκτρικής ενέργειας που αναγκάζει τη ΔΕΗ να δίνει υψηλές τιμές ρεύματος στη βιομηχανία, κάνει λόγο ο κ. Αντώνης Κοντολέων μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΒΙΚΕΝ.
Για αμφιλεγόμενο άνοιγμα στην αγορά λιανικής ηλεκτρικής ενέργειας που αναγκάζει τη ΔΕΗ να δίνει υψηλές τιμές ρεύματος στη βιομηχανία, κάνει λόγο ο κ. Αντώνης Κοντολέων μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ).
Με συνέντευξη του στο "Business Energy" ο κ. Κοντολέων εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η ΔΕΗ δίνει ακριβό
ρεύμα στις ενεργοβόρες βιομηχανίες και στέλνει τρία μηνύματα στην κυβέρνηση προκειμένου να μειωθεί συνολικά το ενεργειακό κόστος και να γίνουν ξανά ανταγωνιστικές οι ελληνικές επιχειρήσεις.
Πιο συγκεκριμένα ο εκπρόσωπος της ΕΒΙΚΕΝ καλεί την κυβέρνηση:
Να προχωρήσει σε πραγματική απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού με διμερή συμβόλαια, ενδοημερήσια αγορά και αγορά αποκλίσεων.
Να εφαρμόσει τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε. για τις χρεώσεις υπέρ ΑΠΕ
Να διαμορφώσει κλιμακωτό ΕΦΚ φυσικού αερίου για τις βιομηχανίες.
Να εφαρμόσει τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε. για τις χρεώσεις υπέρ ΑΠΕ
Να διαμορφώσει κλιμακωτό ΕΦΚ φυσικού αερίου για τις βιομηχανίες.
Αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
ΕΡ.: Κύριε Κοντολέων, οι εκπτώσεις 20% της ΔΕΗ στα τιμολόγια των βιομηχανιών YT καταργήθηκαν. Που βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των επιχειρήσεων και της δημόσιας επιχείρησης;
ΑΠ.: Η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια, πιεζόμενη με διάφορους τρόπους κάθε φορά να παραχωρήσει στους ανταγωνιστές της λιγνιτική παραγωγή σε τιμή ίση με το κόστος της, άρχισε συστηματικά να εμφανίζει αυξημένο κόστος της λιγνιτικής παραγωγής. Κόστος που προσπάθησε να περάσει και στα βιομηχανικά τιμολόγια. Αυτή η πρακτική δημιούργησε αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις της ΔΕΗ με τις μεγάλες βιομηχανίες. Το αδιέξοδο λύθηκε με την παρέμβαση της τότε κυβέρνησης στη ΓΣ της ΔΕΗ το 2014 όπου αποφασίστηκαν εκπτώσεις 20% στα τιμολόγια ΥΤ. Λίγο αργότερα για συγκεκριμένους βιομηχανικούς κλάδους εφαρμόστηκε το μέτρο της Αντιστάθμισης για τη χρέωση Ρύπων και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού το μέτρο της διακοψιμότητας, για το οποίο μόλις υπογράφθηκε η σχετική Υπουργική Απόφαση.
Ας δούμε ποιες συνθήκες διαμορφώνονται σήμερα μετά την απαίτηση των δανειστών να καταργηθούν οι εκπτώσεις της ΓΣ της ΔΕΗ το 2014; Σχεδιάζονται δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ λιγνιτικής παραγωγής ώστε να επιταχυνθεί η μείωση του ποσοστού της ΔΕΗ στη λιανική. Ζητούμενο είναι η τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών, η οποία όμως αποκαλύπτεται στα βιομηχανικά τιμολόγια.
Ταυτόχρονα οι τιμές του φυσικού αερίου μειώθηκαν κατά 40% περίπου. Τα τιμολόγια της ΔΕΗ στη Χαμηλή Τάση και στη Μέση Τάση (πλην των καταναλώσεων >13GWH) πλέον δεν είναι ανταγωνιστικά και η ΔΕΗ άρχισε να χάνει ένα 6% των πελατών της στα τιμολόγια των κατηγοριών αυτών εκεί που το περιθώριο κέρδους της είναι υψηλότερο. Παρά λοιπόν την σημαντική μείωση στις τιμές του φυσικού αερίου η ΔΕΗ βλέποντας τα κέρδη της να συμπιέζονται στη Μέση και Χαμηλή Τάση και ενώπιον του κινδύνου του ΝΟΜΕ προτείνει τιμολόγια στο ύψος εκείνων που η βιομηχανία είχε απορρίψει το 2014.
ΕΡ.: Άρα δεν προωθείται σωστά το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας;
ΑΠ.: Με λίγα λόγια το αμφιλεγόμενο άνοιγμα της αγοράς στη λιανική έχει ως παράπλευρη απώλεια το ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας για τη βιομηχανία. Και λέμε αμφιλεγόμενο γιατί ουδείς φροντίζει για το πραγματικό άνοιγμα της αγοράς. Μιας αγοράς που δεν είναι το υποχρεωτικό pool , αλλά θα επιτρέπει τα διμερή συμβόλαια, θα έχει ενδοημερήσια αγορά και αγορά αποκλίσεων. Έτσι θα δοθεί τέλος στο άλλοθι για τη διατήρηση των υφιστάμενων στρεβλώσεων και προνομίων για τους παραγωγούς συμπεριλαμβανομένους και των ΑΠΕ.
Σε αυτές τις συνθήκες υπάρχει πολύ μικρό περιθώριο για ουσιαστικές διαπραγματεύσεις όσον αφορά την τελική τιμή με δεδομένη στάση των τεχνικών κλιμακίων της Τρόικα.
ΕΡ.: Ποια είναι τα προτεινόμενα τιμολόγια της ΔΕΗ προς τις βιομηχανίες;
ΑΠ.: Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η ΔΕΗ στα νέα προτεινόμενα τιμολόγια έχει υιοθετήσει πολλές από τις προτάσεις της βιομηχανίας. Κατ’ αρχή παρουσιάζει 7 τιμολόγια που σου επιτρέπουν να προσαρμόσεις πιο εύκολα το προφίλ σου. Καταργεί τη χρέωση ισχύος για τις βιομηχανίες με σταθερό φορτίο. Δίνει κίνητρο να αυξήσει μια βιομηχανία τα φορτία της στη ζώνη ελαχίστου φορτίου( νύχτα και Σαββατοκύριακα). Ενοποιεί για πρώτη φορά σε τιμολόγιο την τιμή ενέργειας νύχτας και Σαββατοκύριακου. Προτείνει διαφορετικές ζώνες φορτίου ώστε κάποιες βιομηχανίες να επεκτείνουν την νυχτερινή λειτουργία και τις πρωινές ώρες μετατοπίζοντας την ζώνη αιχμής εκεί που σήμερα πραγματικά το σύστημα εμφανίζει μέγιστο φορτίο.
Συμπέρασμα έχουμε βασικές αλλαγές δομής, εναλλακτικά τιμολόγια πιο κοντά στο προφίλ λειτουργίας του κάθε καταναλωτή αλλά υψηλές τιμές που διαμορφώνουν μη ανταγωνιστικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τη βιομηχανία.
Αυτό αναγνωριζόταν στην πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πριν ακόμη την κατάργηση των εκπτώσεων:
« τόσο οι τιμές του ηλεκτρισμού όσο και του φυσικού αερίου, είναι σημαντικά υψηλότερες από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, ενώ ιδιαίτερα οι τιμές του φυσικού αερίου είναι από τις υψηλότερες, πάνω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ και των περισσοτέρων εμπορικών εταίρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.. {SWD (2015)226, Factsheet on Greece}. ¨»
ΕΡ.: Δημοσίως έχετε πει ότι η κυβέρνηση δεν έχει να κάνει τίποτα άλλο παρά να εφαρμόσει τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε. Ποιες είναι αυτές, ποια είναι αυτά τα μέτρα για τη μείωση του κόστους των βιομηχανιών;
ΑΠ.: Το υψηλό κόστος δεν οφείλεται μόνο στο ότι δεν έχουμε ελεύθερη και ανταγωνιστική αγορά, ούτε υπάρχει εναλλακτική λύση απέναντι στο μονοπώλιο της ΔΕΗ, αλλά και στις σημαντικά υψηλότερες ρυθμιζόμενες τιμές (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ, δίκτυο) ως προς τους Ευρωπαίους Ανταγωνιστές μας.
Οι κατευθυντήριες γραμμές αναφέρονται σε κρατικές ενισχύσεις που αφορούν περιβαλλοντικές χρεώσεις που επιβαρύνουν τη βιομηχανία . Η εφαρμογή των μέτρων θα μειώσει το κόστος ΕΤΜΕΑΡ για τη βιομηχανία και πιθανότητα και το τέλος λιγνίτη υπέρ ΑΠΕ.
Είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε ότι κρίνεται αναγκαία η ορθή και πλήρης εφαρμογή των κατευθυντηρίων γραμμών (οπωσδήποτε εφαρμογή και του άρθρου 189), καθώς επίσης εκκρεμεί σχετική καταγγελία εις βάρος της χώρας μας: H μοναδιαία χρέωση ΕΤΜΕΑΡ για τις επιχειρήσεις υψηλής τάσης για τα έτη 2014, 2015 & 2016 ισούται με το 11,43%, 11,3% και 13% της μεσοσταθμικής χρέωσης, συνεπώς τίθεται θέμα συμβατότητας με την παρ. 188 των κατευθυντήριων γραμμών (η ενίσχυση θεωρείται αναλογική εφόσον η μοναδιαία χρέωση ΕΤΜΕΑΡ είναι ίση με το 15% της ενιαίας/μεσοσταθμικής χρέωσης.
Για να μην τεθεί ζήτημα αναδρομικής επιβολής πρόσθετης χρέωσης ΕΤΜΕΑΡ για τα έτη 2014, 2015 και 2016 για τις επιχειρήσεις το σχέδιο προσαρμογής που θα υποβάλλει το Υπουργείο στο πλαίσιο της διαδικασίας που εκκρεμεί στην Επιτροπή θα πρέπει να περιλαμβάνει πρόβλεψη σχετικά με την εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών 4% και 0,5% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας των επιχειρήσεων για τα έτη αυτά. Επιπλέον θα δοθεί η δυνατότητα να μειωθεί το ΕΤΜΕΑΡ στις ενεργοβόρες βιομηχανίες ώστε να αντισταθμίσουν μέρος από τα υψηλά τιμολόγια της ΔΕΗ.
ΕΡ.: Ένας από τους λόγους που οι ελληνικές βιομηχανίες έχουν υψηλό ενεργειακό κόστος είναι και ο ΕΦΚ στο φυσικό αέριο. Σε ποια επίπεδα βρίσκεται σήμερα και ποια είναι η πρόταση της ΕΒΙΚΕΝ για την αποκλιμάκωση του;
ΑΠ.: Πράγματι ο ΕΦΚ στο φυσικό αέριο για τις βιομηχανίες είναι 5,4 Ευρώ/MWH , όταν η τιμή προμήθειας του φυσικού αερίου έχει μειωθεί στα 16,5 Ευρώ/MWH , δεκαπλάσιος από τον ελάχιστο οριζόμενο από την κοινοτική οδηγία αποτελεί τον υψηλότερο σε όλη την Ευρώπη εφαρμοζόμενο ΕΦΚ για βιομηχανίες. Η πρόταση μας είναι ρεαλιστική και αφορά κλιμακωτή μείωση του ΕΦΚ ανάλογα με την κατανάλωση π.χ για κατανάλωση μεγαλύτερη από 100 GWh η χρέωση να διαμορφώνεται με βάση τον ελάχιστο συντελεστή της οδηγίας 2003/96 (Ολλανδικό μοντέλο). Το κόστος του μέτρου εκτιμάται σε περίπου 20εκ Ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου