Μετά την απόρριψη από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών της
προσφυγής του EuroAsia κατά του διαγωνισμού της «Αριάδνης» για τους
Σταθμούς Μετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Κρήτης και
Αττικής, η κυπριακή εταιρία έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της
Επικρατείας.
Η προσφυγή συζητείται την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου στο Συμβούλιο
της
Επικρατείας, με τις νομικές εκτιμήσεις να μην δίνουν πιθανότητες
ευόδωσης για την Κυπριακή εταιρεία. Σε κάθε περίπτωση, και παρά το
γεγονός ότι ο διαγωνισμός πήρε παράταση ενός μηνός, οι πληροφορίες του
energypress αναφέρουν ότι οι διαδικασίες προχωρούν κανονικά, με έντονο
ενδιαφέρον από όλους τους μεγάλους κατασκευαστές-προμηθευτές αντίστοιχου
εξοπλισμού.
Σχετικά με τις τροποποιήσεις που δημοσιεύθηκαν στους όρους του
διαγωνισμού, κύκλοι της «Αριάδνη Interconnection», που υλοποιεί το έργο,
διευκρινίζουν ότι οι αλλαγές περιλαμβάνουν:
- Παράταση της ημερομηνίας υποβολής των προσφορών έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2019. Την παράταση αιτήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι επικαλούμενοι και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του έργου που έχουν ως αποτέλεσμα να απαιτείται πολύ περισσότερος χρόνος για τη σύνταξη της προσφοράς τους. Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη λήψης όσο το δυνατόν περισσότερων προσφορών, οι οποίες θα έχουν προετοιμαστεί με επιμέλεια ανάλογη της σπουδαιότητας και πολυπλοκότητας του έργου, η «Αριάδνη» έκρινε εύλογο για την επιτυχή διεξαγωγή του διαγωνισμού να παραταθεί η προθεσμία μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2019.
- Αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στα 380.000.000 ευρώ. Την ανάγκη αύξησης του προϋπολογισμού επισήμαναν οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι εκτιμώντας ότι ο αρχικός προϋπολογισμός (315.000.000 ευρώ) ήταν μικρός σχετικά με το αντικείμενο του έργου και τις απαιτήσεις της Διακήρυξης, σε συνδυασμό με την ύπαρξη του όρου ότι ο προϋπολογισμός αποτελεί και το μέγιστο όριο για την υποβολή έγκυρων οικονομικών προσφορών.
Επιπλέον, από την πλευρά του αναθέτοντος φορέα, διαπιστώθηκε ότι
είναι απαραίτητη η προσθήκη απαιτήσεων στις προδιαγραφές της αρχικής
διακήρυξης που αφορούν, ενδεικτικά, σε απαιτήσεις μη οπτικής όχλησης για
τους κατοίκους της περιοχής εγκατάστασης του σταθμού μετατροπής στην
Κρήτη και σε προσθήκες που διευκολύνουν την ταχύτερη αποκατάσταση της
λειτουργίας σε περίπτωση βλάβης.
Η αύξηση του προϋπολογισμού κατά 20% περίπου θεωρείται εύλογη επειδή
αντανακλά το αναμενόμενο κόστος υλοποίησης, λαμβάνοντας υπόψη αναλογικά
το κόστος παρομοίων έργων στην Ευρώπη και το αυξημένο ρίσκο πληρωμής
ρητρών για καθυστερήσεις από τον Ανάδοχο, δεδομένου ότι ο απαιτούμενος
χρόνος υλοποίησης των 36 μηνών είναι πολύ μικρότερος από αυτόν που
προβλέπονται διεθνώς για αντίστοιχα έργα (48 έως 72 μήνες). Επίσης,
καλύπτεται και και το πρόσθετο κόστος υλικών και εργασιών λόγω της
προσθήκης απαιτήσεων στις προδιαγραφές της αρχικής διακήρυξης.
Πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι το ΥΠΕΝ δεν έχει αποκλείσει την
προοπτική να υπάρξει συνεννόηση με την Κυπριακή πλευρά, ενώ βρίσκεται σε
επαφή και με την Κομισιόν. Έχει ωστόσο καταστήσει σαφές ότι το βασικό
κριτήριο για τη λήψη των αποφάσεων είναι η ταχύτατη υλοποίηση του έργου,
για το οποίο έχει ενημέρωση και εποπτεία και ο ίδιος ο πρωθυπουργός
Κυριάκος Μητσοτάκης.
Υπό αυτή την έννοια, η μόνη προοπτική συνεννόησης που μένει, φαίνεται
ότι είναι να καταβάλλει τα απαιτούμενα χρήματα η Euroasia και να μπεί
στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης». Αυτό όμως δεν δείχνει να θέλει ή
να μπορεί να το κάνει η κυπριακή εταιρεία.
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα χρονικά περιθώρια είναι πλέον μικρά. Μέχρι
τις 31 Οκτωβρίου η χώρα μας πρέπει να δηλώσει στην αρμόδια επιτροπή της
Κομισιόν για την νέα λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος, εάν θα
στηρίξει το έργο Αττική – Κρήτη ως μέρος του συνολικότερου PCI ή αν θα
το προχωρήσει ως εθνικό έργο.
Θοδωρής Παναγούλης
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου