Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019

Το γερμανικό know how εξετάζει να αξιοποιήσει η κυβέρνηση για την μετάβαση της χώρας στην μεταλιγνιτική εποχή - Τι συζήτησαν o Μητσοτάκης με τον διευθύνοντα σύμβουλο της RWE Μ.Σμίτς



Σημαντικό ενδιαφέρον επιδεικνύουν τα γερμανικά κεφάλαια σχετικά με την απολιγνιτοποίηση της ΔΕΗ και την μετάβαση στην επόμενη ημέρα για την Δυτική Μακεδονία και την Μεγαλόπολη. 

Το ενδιαφέρον αυτό, της παροχής δηλαδή του knowhow που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια, κατά το αντίστοιχο εγχείρημα της απανθρακοποίησης στη Γερμανία, μετέφερε χθες στον Ελληνα Πρωθυπουργό ο επικεφαλής της RWE, Ρολφ Μάρτιν Σμιτς.


Σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Energypress", ο γερμανός μάνατζερ εξέφρασε στον κ. Μητσοτάκη, την πρόθεση της RWE, όχι μόνο για πράσινες επενδύσεις στην Ελλάδα, αλλά και για παροχή της τεχνογνωσίας που διαθέτει η γερμανική εταιρεία σε ζητήματα απανθρακοποίησης μέσα από καθαρές τεχνολογίες.

Το τάιμινγκ φυσικά δεν είναι τυχαίο. Το γερμανικό ενδιαφέρον εκδηλώνεται μετά τις εξαγγελίες του έλληνα Πρωθυπουργού για σβήσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ ως το 2028, ενώ αποτελεί στην ουσία συνέχεια της συνάντησης Μητσοτάκη- Μερκελ τον περασμένο Αύγουστο στο Βερολίνο.

Σε εκείνες τις επαφές είχε τεθεί για πρώτη φορά στο τραπέζι η λεγόμενη "πράσινη ατζέντα" και οι επενδύσεις φιλικές προς το περιβάλλον. Στις τότε μάλιστα κοινές δηλώσεις, είχε προαναγγελθεί και η διεξαγωγή κοινού επενδυτικού φόρουμ μεταξύ ελληνικών και γερμανικών εταιρειών, που έχουν εμπειρία στο αντικείμενο.

Σε αυτή λοιπόν την φάση, όπου η κυβέρνηση διερευνά πως ακριβώς θα γίνει πράξη η ομαλή μετάβαση στην επόμενη ημέρα των περιοχών που εξαρτώνται από το λιγνίτη, η RWE διαβλέπει επενδυτικές ευκαιρίες.

Εχει βάλει στόχο το 2040

Τα πρώτα βήματα προκειμένου, ένας από τους πλέον ρυπογόνους ενεργειακούς ομίλους στην Ευρώπη, να αποκτήσει ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα, ξεκίνησαν για την RWE το 2012.

Στο διάστημα 2012- 2018, η εταιρεία μείωσε τις εκπομπές CO2 κατά 60 εκατομμύρια τόνους, δηλαδή κατά 30%, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στην ιστοσελίδα της. Η ποσότητα ισοδυναμεί με το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται από 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως.

Στόχος τώρα της εταιρείας, όπως ανακοίνωσε στις αρχές Οκτωβρίου ο μάνατζερ Ρ.Μάρτιν Σμιτς είναι να έχει απεξαρτηθεί πλήρως από τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2040. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι σε μια εικοσαετία, θα πρέπει να έχει κλείσει όλες τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με ορυκτά καύσιμα, ενώ πλέον θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των ΑΠΕ και την αποθήκευση ενέργειας, τομείς όπου θα πραγματοποιεί επενδύσεις της τάξης των 1,5 δισ  ευρώ ετησίως. Ταυτόχρονα η γερμανική εταιρεία διεκδικεί αποζημιώσεις από τη κυβέρνηση του Βερολίνου για απόσυρση ανθρακικών μονάδων, συνολικής ισχύος 3 GW ως το 2022, βάσει προηγούμενης συμφωνίας, ενώ ετοιμάζεται να κλείσει και άλλες μονάδες που διαθέτει στο εξωτερικό.

Μετά το 2028 η "Πτολεμαίδα 5" δεν θα καίει λιγνίτη

Στην περίπτωση της Ελλάδας, ο στόχος είναι ακόμη πιο φιλόδοξος από τον γερμανικό, καθώς προβλέπει την πλήρη απολιγνιτοποίηση ως το 2028. Στόχος που αναμένεται να αποτυπωθεί και στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο θα πρέπει να έχει οριστικοποιηθεί μέσα στον Νοέμβριο, προκειμένου αμεσως μετά, και αφού πρώτα πάρει την έγκριση του ΚΥΣΟΙΠ, να υποβληθεί προς έγκριση στην Κομισιόν. 

Αποφάσεις για τα χρονοδιάγραμμα απόσυρσης κάθε μιας εκ των υφιστάμενων μονάδων της ΔΕΗ θα ληφθούν από την πολιτική ηγεσία, σε συννενόηση με την διοίκηση της επιχείρησης, η οποία ακόμη δεν έχει ολοκληρώσει το νέο της business plan, επομένως οι μέχρι τώρα σχεδιασμοί, παραμένουν στο επίπεδο των σεναρίων.

Εντούτοις δείχνουν την κατεύθυνση, όπως έγραψε χθες το "Energypress", με στόχο μετά το 2028 να μην λειτουργεί καμία λιγνιτική μονάδα της επιχείρησης, ούτε και η υπό κατασκευή "Πτολεμαίδα 5". 

Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζονται στο πλαίσιο του νέου ΕΣΕΚ, και επιβεβαιώνονται από αρμόδιες πηγές, το εργοστάσιο ναι μεν θα ενταχθεί στο σύστημα το 2022, αλλά θα λειτουργήσει με λιγνίτη μόνο έως το 2028, γεγονός που σημαίνει ότι για το διάστημα από εκεί και πέρα, θα αναζητηθούν άλλες λύσεις (αλλαγή καυσίμου κ.λπ.).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου