Αττική, Κρήτη και Μεγαλόπολη μπαίνουν στο κάδρο του σχεδιασμού - Ποιοι άλλοι επιχειρηματικοί όμιλοι ενδιαφέρονται για μπίζνες στα απορρίμματα - Ξεκινούν οι μελέτες αλλά λείπουν κομμάτια του παζλ αναφέρουν οι εταιρείες
Mε τρεις συν μία μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης αποβλήτων σχεδιάζει το επόμενο βήμα το υπουργείο Περιβάλλοντος και
Ενέργειας στην διαχείριση των απορριμμάτων.Δύο χρόνια μετά την εκπόνηση της εθνικής στρατηγικής για τα απόβλητα που συνοδεύτηκε από έλλειψη αποφασιστικότητας από την πλευρά της κυβέρνησης να συγκρουστεί με τις τοπικές κοινωνίες και την αυτοδιοίκηση για την υλοποίηση των έργων, το ΥΠΕΝ προχωρεί στην ανάθεση της μελέτης σκοπιμότητας (με αναδόχους τα γραφεία Εnviroplan, ΕPTA), για την δημιουργία ενός δικτύου μονάδων καύσης και ενεργειακής αξιοποίησης.
Ωστόσο, ο σχεδιασμός αυτός γίνεται στη σκιά των κοινοτικών αντιρρήσεων, η ΕΕ να συνεχίσει να χρηματοδοτεί εγκαταστάσεις σύμμεικτων αποβλήτων, δημιουργώντας μεγάλες αβεβαιότητες κυρίως για την χρηματοδότηση της νέας γενιάς έργων. Σχετικές διαβουλεύσεις βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και δεν αποκλείεται να βγει λευκός καπνός την επόμενη εβδομάδα, που Ευρωπαίοι αξιωματούχοι θα συμμετέχουν στη διήμερη Σύνοδο των φορέων διαχείρισης (ΦΟΔΣΑ) στην Αλεξανδρούπολη.
Η εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων για την υλοποίηση των έργων και η άτυπη προεκλογική περίοδο στην οποία έχει μπει η χώρα, συνιστούν τα μεγάλα αγκάθια για την επιτάχυνση του βηματισμού τους επόμενους μήνες.
Αν και η δύσκολη άσκηση της χωροθέτησης των νέων μονάδων δεν έχει ωριμάσει ωστόσο αρμόδιες κυβερνητικές πηγές με γνώση του σχεδιασμού θεωρούν σχεδόν «κλειδωμένη» την εγκατάσταση της πρώτης μονάδας καύσης στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.
Το σχέδιο της ΔΕΗ
Η ΔΕΗ είναι εκείνη που θα αναλάβει την υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού στα πρώην λιγνιτικά της πεδία στην Πτολεμαίδα ενώ στο δίκτυο προβλέπεται να ενταχθεί μία επιπλέον μονάδα στην Αττική, πιθανότατα μία τρίτη στην περιοχή της Κρήτης και διερευνάται το ενδεχόμενο και τέταρτης στην περιοχή της Μεγαλόπολης.
Το σχέδιο επέκτασης της ΔΕΗ στη διαχείριση των αστικών αποβλήτων είχε συμπεριληφθεί στο επιχειρησιακό σχέδιο που παρουσιάστηκε το περασμένο Φθινόπωρο στους επενδυτές στο πλαίσιο της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Η Δυτική Μακεδονία, προβάλλει ως ιδανική περιοχή καθώς οι μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης εκτός από παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας παράγουν και θερμότητα σε ένα ποσοστό περίπου 30%. Για να είναι βιώσιμο ένα αντίστοιχο πρότζεκτ θα πρέπει η μονάδα να μπορεί να διοχετεύσει στην αγορά αυτή την θερμότητα και η ΔΕΗ μπορεί να το κάνει γιατί διαθέτει την τηλεθέρμανση.
Η Επιχείρηση ηλεκτρισμού, σχεδιάζει να θεμελιώσει την νέα μονάδα το 2023 με στόχο να ολοκληρωθεί έως το 2025, επενδύοντας συνολικά κεφάλαια ύψους 340 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 170 εκατ. εκτιμάται ότι θα προέλθουν από τραπεζικό δανεισμό.
Όπως αναφέρεται στο business plan της Επιχείρησης, η μονάδα που θα καίει το υπόλειμμα από την μηχανική επεξεργασία των αποβλήτων (RDF/SRF) θα έχει εγκατεστημένη ισχύς περίπου 56 MW και θα παράγει περίπου 360 GWh ετησίως. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΔΕΗ υπολογίζεται να έχει σε ετήσια βάση από το 2026 λειτουργικά κέρδη 30 εκατ. ευρώ.
Ποιοι άλλοι «έλκονται» από τα σκουπίδια
Ανάλογα σχέδια επεξεργάζονται και άλλοι επιχειρηματικοί όμιλοι της χώρας. Πριν λίγους μήνες ανακοινώθηκε η συνεργασία μεταξύ της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την από κοινού διεκδίκηση των τριών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που προωθούνται με ΣΔΙΤ. Να σημειωθεί ότι η τσιμεντοβιομηχανία είναι από τις πρώτες εγκαταστάσεις που αξιοποιεί ήδη το υπόλειμμα των αποβλήτων για την παραγωγή ενέργειας.
Ισχυρό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης από την Motor Oil, το οποίο πλέον έχει ενισχυθεί με την απόκτηση και του 30% των μετοχών της Ελλάκτωρ. Η εταιρεία έχει αναπτύξει μεγάλη τεχνογνωσία και κατέχει πολύπλευρη παρουσία στον κλάδο της διαχείρισης απορριμμάτων και των περιβαλλοντικών έργων μέσω της Ηλέκτωρ.
Ενδιαφέρον για την αγορά επιδεικνύουν επίσης η Μυτιληναίος, η οποία στους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ κατέβηκε με την Μεσόγειος, η Ιntrakat με την WATT και η ΑΒΑΞ με την Thalis, οι οποίες διεκδικούν τις ΣΔΙΤ με το γκρουπ της Motor Oil.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν στο newmoney στελέχη του κλάδου, πολλά από τα σημεία -κλειδιά του σχεδιασμού που θα καθορίσουν και τα επόμενα βήματα για τους επενδυτές, παραμένουν αδιευκρίνιστα.
Μεταξύ άλλων, η χρηματοδότηση των έργων, η οποία όπως προαναφέραμε δεν έχει την κοινοτική στήριξη, το ύψος του gate fee που θα πληρώνουν οι φορείς διαχείρισης στις εγκαταστάσεις καθώς επίσης και ο προσδιορισμός της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται από την αξιοποίηση των αποβλήτων και αποτελεί μία εξίσου σημαντική χρηματοοικονομική παράμετρο των συγκεκριμένων υποδομών.
Μαριάννα Τζάννε
www.newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου