Θοδωρής Παναγούλης
Ολοκληρωμένο πλάνο σχετικά με την αναθεώρηση του σχήματος των δημοπρασιών NOME έχουν στείλει οι θεσμοί στην ελληνική πλευρά, ως βάση των συζητήσεων που συνεχίζονται ενόψει της συνάντησης του κ. Σταθάκη με τους επικεφαλής της τρόικας την Τετάρτη.
Βασικό στοιχείο της πρότασής τους είναι η σταδιακή κατάργηση μέχρι τον Απρίλιο του 2019 των
δημοπρασιών NOME σε ότι αφορά τη λιγνιτική παραγωγή και η μικρή ενίσχυση των ποσοτήτων υδροηλεκτρικής παραγωγής που θα συνεχίσουν να δημοπρατούνται από εκεί και πέρα. Υπό την προϋπόθεση όμως ότι, πρώτον θα τηρηθούν αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί για την αποεπένδυση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ και δεύτερον ότι η διαδικασία αυτή θα καταλήξει σε αποτέλεσμα.
Αντίθετα, σύμφωνα με το κείμενο που έχουν στείλει οι θεσμοί, κάθε απόκλιση θα μπορεί να ενεργοποιήσει την εφαρμογή εναλλακτικών δομικών μέτρων, διατύπωση που παραπέμπει σε ριζικότερη παρέμβαση στο θέμα του μονοπωλίου της ΔΕΗ στα υδροηλεκτρικά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του energypress, τα πέντε ορόσημα του οδικού χάρτη που προτείνουν οι δανειστές είναι τα εξής:
1) Εντός του τρέχοντος μηνός Μαΐου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η προκήρυξη του διαγωνισμού για τα προς πώληση λιγνιτικά assets της ΔΕΗ. Εάν εκπληρωθεί κανονικά ο στόχος, τότε θα μειωθεί κατά 50% το «πέναλτι» που θα υποστεί κανονικά η ΔΕΗ, όσον αφορά τις ποσότητες ρεύματος που θα πρέπει να δημοπρατήσει, με βάση την απόκλιση που αναμένεται να έχει τον Ιούνιο σε σχέση με το στόχο μείωσης του μεριδίου της στη λιανική ρεύματος. Υπενθυμίζεται ότι η απόκλιση στο τέλος του 2017 ήταν περί τις 10 εκατοστιαίες μονάδες, απόκλιση που διευρύνεται έκτοτε καθώς σήμερα η ΔΕΗ βρίσκεται στα επίπεδα του 82% όταν ο στόχος για το τέλος του 2018 είναι να φτάσει στο 62,24%!
2) Το Σεπτέμβριο του 2018 θα πρέπει να έχει ανακοινωθεί ο προτιμητέος επενδυτής που θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία. Εάν πράγματι επιτευχθεί ο στόχος εντός χρονοδιαγράμματος, τότε θα καταργηθεί εντελώς ο μηχανισμός προσαύξησης των δημοπρατούμενων ποσοτήτων με βάση τις αποκλίσεις στους στόχους των μεριδίων λιανικής. Συνεπώς θα μείνουν προς δημοπράτηση οι αρχικά καθορισμένες ποσότητες χωρίς «πέναλτι».
3) Τον Οκτώβριο του 2018 θα πρέπει να έχει υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών (SPA) μεταξύ της ΔΕΗ και των αγοραστών των δύο «πακέτων» μονάδων της ΔΕΗ. Εάν πράγματι υπογραφεί η Σύμβαση εντός χρονοδιαγράμματος θα ξεκινήσει η δημοπράτηση εξαμηνιαίων προϊόντων NOME, γεγονός που θεωρείται ότι δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στις εταιρείες προμήθειας.
4) Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2019 θα πρέπει να έχουν καταβληθεί τα χρήματα του τμήματος και να αναλάβουν οι νέοι αγοραστές τη διοίκηση των εξαγορασθέντων σταθμών. Εάν πράγματι ικανοποιηθεί ο όρος αυτός, κηρύσσεται και η κατάργηση των δημοπρασιών NOME σε ότι αφορά τη λιγνιτική παραγωγή. Θα μείνει δηλαδή για την αμέσως επόμενη, μετά την αποεπένδυση, δημοπρασία (λογικά τον Απρίλιο του 2019) μόνον το μέρος της δημοπρατούμενης ποσότητας που αφορά την παραγωγή ρεύματος από υδροηλεκτρικά.
5) Τον Απρίλιο του 2019 θα πρέπει να ξεκινήσει η λειτουργία προθεσμιακής αγοράς ενεργειακών προϊόντων. Ταυτόχρονα ξεκινούν οι νέες δημοπρασίες NOME μόνον με υδροηλεκτρική παραγωγή. Επειδή ωστόσο το ποσοστό συμμετοχής των υδροηλεκτρικών στα NOME είναι πολύ μικρό (καλύπτουν μόνον το 6%), οι δανειστές ζητούν στο νέο σχήμα να υπολογίζεται η δημοπρατούμενη υδροηλεκτρική παραγωγή με βάση την εγκατεστημένη ισχύ των Υ/Η μονάδων και όχι με βάση την παραγωγή όπως συμβαίνει σήμερα. Αυτό θα αυξήσει τις δημοπρατούμενες ποσότητες υδροηλεκτρικού ρεύματος, όχι όμως σε επίπεδα θεαματικά.
Η ελληνική πλευρά πάντως δεν φαίνεται να έχει ισχυρές αντιρρήσεις στην πρόταση των θεσμών, στο βαθμό που δεν οδηγεί σε ραγδαία αύξηση των ποσοτήτων υδροηλεκτρικού ρεύματος που θα βγαίνουν σε δημοπρασία, όπως είχε ζητηθεί σε τεχνικό επίπεδο προ ολίγων μόλις εβδομάδων.
Εάν όλα κυλήσουν ομαλά, η νομοθέτηση του νέου σχήματος NOME αναμένεται να προχωρήσει ακόμα και στο πρώτο 15μερο του Ιουνίου.
Ανησυχία για τη συνέχεια
Όπως έχει αναφέρει πάντως το enegypress, το ενδεχόμενο κατάργησης των λιγνιτικών NOME, εάν βεβαίως υπάρξουν αγοραστές για τους λιγνίτες της ΔΕΗ και κυλήσουν όλα ομαλά, δημιουργεί εντελώς διαφορετικά δεδομένα για τους προμηθευτές ρεύματος και κυρίως εκείνους οι οποίοι δεν είναι καθετοποιημένοι, δεν έχουν δηλαδή και ισχυρή παραγωγική βάση που να στηρίζει τη δραστηριότητα της προμήθειας.
Και τούτο διότι, ναι μεν οι τιμές στις δημοπρασίες NOME κινήθηκαν κατά κανόνα σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από εκείνα που ήταν απαραίτητα για να αναπτυχθεί ισχυρός ανταγωνισμός με τον δεσπόζοντα παίκτη, από την άλλη όμως οι τιμές αυτές ήταν σαφώς χαμηλότερες από εκείνες της Οριακής Τιμής Συστήματος και παρήχαν σχετική ασφάλεια στους προμηθευτές.
Σε κάθε περίπτωση, η ομαλή μετάβαση από το καθεστώς της εξασφάλισης σχετικά φθηνού ρεύματος στο καθεστώς του target model είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα που θα καθορίσουν την εικόνα της αγοράς στη λιανική του ρεύματος.
Δεν είναι λίγοι μάλιστα εκείνοι που βλέπουν την κατάργηση των «λιγνιτικών» NOME ως θρυαλλίδα που θα πυροδοτήσει εξελίξεις στον επιχειρηματικό χάρτη του retail της ενέργειας, με εξαγορές, συγχωνεύσεις και κινητικότητα αντίστοιχη εκείνης που παρατηρήθηκε και στην αγορά των τηλεπικοινωνιών μετά την πρώτη περίοδο απελευθέρωσής της.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου