Αμερικανο-γαλλική μάχη με σφήνα από την Σλοβενία, θα δοθεί τους προσεχείς μήνες για το τεράστιο έργο της εγκατάστασης περίπου 7,5 εκατομμυρίων μετρητών μέσα στην επόμενη δεκαετία. Τα σχήματα τα οποία πέρασαν, παραμονές των γιορτών, στην τελική φάση του διαγωνισμού του ΔΕΔΔΗΕ, είναι τέσσερα εκ των αρχικών επτά, χωρίς να αποκλείεται να γίνουν πέντε, εφόσον δικαιωθεί η προσφυγή που
έχει καταθέσει η «κομμένη» ελβετική Landis+Gyr. Ποιοί είναι οι τέσσερις της shortlist;- Η ισπανική θυγατρική της κορυφαίας αμερικανικής εταιρείας κατασκευής μετρητών Itron Spain SLU, από κοινού με την επίσης ισπανική ZIV Aplicaciones y Tecnologia SL (modems και παρεμφερής εξοπλισμός).
- Η ρουμανική θυγατρική της επίσης αμερικανικής εταιρείας παραγωγής μετρητών Elster Rometrics SRL (μέλος του διεθνούς ομίλου Honeywell), μαζί με τις Intracom SA Telecom Solutions και Elster Gmbh.
- Η γνωστή στον χώρο σλοβενική εταιρεία κατασκευής μετρητών Iskraemeco d.d., από κοινού με την γαλλική Oracle France SAS.
- Η ελληνική Protasis AE, από κοινού με την γαλλική Sagemcom Energy & Telecom SAS, τον μεγαλύτερο προμηθευτή της γαλλικής Enedis.
Και ποιοί είναι οι 3 που «κόπηκαν» επειδή δεν πληρούσαν τις προυποθέσεις συμμετοχής ή τα κριτήρια;
1. Η μεγάλη έκπληξη αφορά στην πολυεθνική με έδρα την Ελβετία, Landis+GYR AG, έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές έξυπνων μετρητών παγκοσμίως, με εργοστάσιο μεταξύ άλλων στην Κόρινθο, ο οποίος και έχει καταθέσει προδικαστική προσφυγή.
2. Ο δεύτερος κομμένος είναι το σχήμα της ιταλικής Gridspertise Srl (την οποία έχει ιδρύσει η Enel) από κοινού με την Bitron Poland Sp Z.oo.
3. Και επίσης εκτός διαγωνισμού τέθηκε η δανέζικη Netcompany Intrasoft SA (είχε εξαγοράσει το 2021 την Intrasoft), μαζί με τις Ningbo Sanxing Electric (Σουηδία) ΑΒ, Foxytech Sp Z.o.o (Πολωνία), και Vodafone Panafon Hellenic Telecommunications Company SA.
Το επόμενο 4μηνο και οι Ελβετοί
Αφού ξεκαθαρίσει η υπόθεση με την προσφυγή της ελβετικής Landis+GYR AG, κάτι που αναμένεται να πάρει ίσως και ένα 3μηνο - 4μηνο, θα πρέπει ο ΔΕΔΔΗΕ να αποστείλει στους παίκτες το part 2, δηλαδή το β΄ μέρος του διαγωνισμού, το οποίο περιέχει τις τεχνικές προδιαγραφές των μετρητών, καθώς και το IMR MDM (Meter Data Management System). Τι αποτελεί ακριβώς αυτό και γιατί είναι τόσο σημαντικό στον διαγωνισμό; Αφορά στο software, δηλαδή το «μυαλό» του όλου συστήματος. Το Σύστημα Διαχείρισης Μετρητικών Δεδομένων συλλέγει, ελέγχει, αποθηκεύει και διασφαλίζει την ασφαλή παράδοση των data μέσω του λεγόμενου Field Equipment, ενώ λαμβάνει επίσης συμβάντα και συναγερμούς για λάθη από το Field Equipment, τα διαχειρίζεται και προωθεί τα δεδομένα. Αφού πρώτα τακτοποιηθεί το θέμα της προσφυγής και ο διαχειριστής γνωστοποιήσει στους υποψηφίους της β’ φάσης το τεύχος προκήρυξης, τότε θα ξεκινήσει μαζί τους και η τελική διαπραγμάτευση.
Το 10ετές πλάνο
Στο πλάνο του διαχειριστή προβλέπεται ότι η ανάπτυξη των έξυπνων ρολογιών θα γίνει σταδιακά σε βάθος 10ετίας. Βάσει των αναλύσεων κόστους -οφέλους που είχαν γίνει το 2021, το κόστος για κάθε νέο smart meter κινείται στα 150 ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι μαζί με το κέντρο τηλεμέτρησης χωρητικότητας 8 εκατ. μετρητών, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 830 εκατ. ευρώ. Εφόσον τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, τότε σε μια δεκαετία από σήμερα θα έχει «κουμπώσει» στο δίκτυο το σύνολο των νέων μετρητών, αντικαθιστώντας τα παμπάλαια ρολόγια της ΔΕΗ, με τα οποία μετριέται ακόμη και σήμερα η κατανάλωση ρεύματος, αιτία για σειρά λαθών και φυσικά για τις ρευματοκλοπές. Βάσει του σχεδίου προβλέπεται κάθε χρόνο να τοποθετείται συγκεκριμένος αριθμός συσκευών, ενώ σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς του διαχειριστή, από την πρώτη χρονιά ολοκλήρωσης του γιγαντιαίου έργου, το ετήσιο όφελος θα αγγίξει τα 223 εκατ ευρώ.
Τα πολλαπλά οφέλη
Στην πράξη, οι νέοι μετρητές θα παρέχουν στους καταναλωτές καταμέτρηση των κιλοβατωρών που χρησιμοποιούν σε real time, μαζί με ιστορικά στοιχεία κατανάλωσης, (μέσω home device ή web application), ενώ έτερο όφελος θα είναι η παροχή πολυζωνικών τιμολογίων από τους προμηθευτές. Με αυτά, ένας πελάτης θα μπορεί να μειώνει σημαντικά το κόστος ρεύματος, ανάλογα με τις ανάγκες του αλλά και εκείνες του συστήματος. Για παράδειγμα, σε ώρες μεγάλης διαθεσιμότητας ενέργειας π.χ. από φωτοβολταϊκά ή αιολικά θα μπορεί να επιβραβεύεται με χαμηλότερες τιμές, ενώ σε ώρες υψηλής ζήτησης θα χρεώνεται περισσότερο.
Το μεγαλύτερο όμως όφελος από το γιγάντιο αυτό έργο αφορά στην δυνατότητα ταχύτερης αποκατάστασης από τον ΔΕΔΔΗΕ των βλαβών. Τα smart meters, παντού όπου βρίσκονται εγκατεστημένα παρέχουν στους τοπικούς διαχειριστές πληθώρα πληροφοριών για τυχόν προβλήματα ή βλάβες, βελτιώνοντας σημαντικά τον χρόνο αποκατάστασής τους.
Για παράδειγμα, αν οι έξυπνους μετρητές ήταν σήμερα εγκατεστημένοι, τότε κάθε φορά που θα έπεφτε το ρεύμα σε μια περιοχή λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως με τις κακοκαιρίες «Μήδεια» (Φεβρουάριο 2021) και «Ελπίδα» (Ιανουάριο 2022), τα κεντρικά του διαχειριστή θα λάμβαναν άμεσα σήμα. Εκείνος μέσω ενός network operating center θα έδινε εντολή από μακριά, χωρίς να χρειάζεται να στέλνει επιτόπου συνεργεία, αυτά να σκαρφαλώνουν κάτω από αντίξοες συνθήκες σε πυλώνες, κ.ό.κ.
Διαθέτοντας μια ψηφιοποιημένη εικόνα των δεκάδων, εκατοντάδων ή χιλιάδων διακοπών σε μια περιοχή, ο διαχειριστής θα μπορούσε να δημιουργήσει άμεσα ένα ψηφιακό χάρτη με τις βλάβες. Και έχοντας την ψηφιακή εικόνα των γραμμών που τέθηκαν εκτός λειτουργίας θα έστελνε το προσωπικό του στο σωστό χρόνο στα σωστά σημεία, χωρίς καθυστέρηση. Ετσι συμβαίνει παντού όταν υπάρχουν βλάβες στο δίκτυο, από την Γερμανία και την Ιταλία μέχρι τη γειτονική μας Ρουμανία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου