Ικανοποιητική κρίνεται η πορεία της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας με βασικό ζητούμενο πλέον την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης, όπως δήλωσε στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης ο υπουργός ΠΕΝ, Κώστας Σκρέκας. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην οπτική του νέου ΕΣΕΚ για τα φωτοβολταϊκά και την αποθήκευση δίχως να παραλείψει να μιλήσει για την εξέλιξη των ενεργειακών τιμών, αλλά και το νέο ρόλο της
ΔΕΗ.Εγγύηση το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης
Όπως ανέλυσε ο Κ. Σκρέκας αξιολογώντας την πορεία της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, τέθηκε ένας φιλόδοξος στόχος ώστε το 1/3 των νέων αυτοκινήτων το 2030 να είναι ηλεκτρικό μαζί με έναν ενδιάμεσο στόχο για 5% το 2025. Ήδη από το Δεκέμβριο του 2022 επιτεύχθηκε αυτός ο στόχος, καθώς είχαμε στις νέες πωλήσεις 12% ηλεκτρικά-Plug-in και 5% ηλεκτρικά. Αυτό οφείλεται στην πολιτική απόφαση της κυβέρνησης για μια στρατηγική που προωθεί την ηλεκτροκίνηση, υπογράμμισε.
Ο υπουργός τόνισε χαρακτηριστικά ότι "από εδώ και πέρα η ζωή είναι γεμάτη προκλήσεις. Έχουμε κλιματική, υγειονομική και οικονομική κρίση. Καλό είναι να είμαστε προετοιμασμένοι για χρόνια με μεγαλύτερες προκλήσεις, άρα πρέπει να γίνουν όλα τώρα για να προλάβουμε πρωτίστως την κλιματική κρίση. Ο κόσμος δυσκολεύεται, καλείται να αντικαταστήσει παλαιά αυτοκίνητα με νέα, για αυτό και ερχόμαστε να το κάνουμε προσιτό με επιδοτήσεις".
Στόχος της χώρας είναι να μηδενίσει τις εκπομπές CO2 στις μεταφορές. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχει η ηλεκτροκίνηση για επιβατικές και ελαφρές μεταφορές, αλλά δεν αρκεί. Υπάρχει επίσης το πράσινο υδρογόνο και τα ανανεώσιμα αέρια που θα βοηθήσουν στους άλλους τομείς. Κατά τον υπουργό, η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να παίξει σημαντικό ρόλο με ένα τρόπο που θα δώσει εγχώρια προστιθέμενη αξία. "Το ΕΣΕΚ προσδιορίζει δράσεις και τομείς για σοβαρές επενδύσεις, όπως αποθήκευση ενέργειας και εθνικούς πρωταθλητές. Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να δώσει σε αυτές τις επιχειρήσεις και σε όποιον θέλει να επενδύσει στη χώρα τη δυνατότητα", σχολίασε.
Μιλώντας για τη φόρτιση, ο κ. Σκρέκας είπε ότι δεν είχε υπολογιστεί η ηλεκτροκίνηση όταν σχεδιάστηκε το υφιστάμενο δίκτυο διανομής. "Αν δούμε τον ΔΕΔΔΗΕ ως το 2018, υπήρχαν ελλείψεις και επενδύσεις 100-150 εκατ. ευρώ ετησίως, άρα θα ήταν δύσκολο να ανταποκριθεί στις ανάγκες. Όμως, πλέον με τη νέα διοίκηση αύξησαν τις ετήσιες επενδύσεις στα 250 εκατ. ευρώ και εν τέλει στα 500 εκατ. μετά από δύο χρόνια. Έτσι έχουμε ένα ΔΕΔΔΗΕ που φυσικά και μπορεί να υποστηρίξει την ανάγκη επέκτασης του δικτύου φόρτισης".
Μικρή επιδότηση στο εξής για αυτόνομα φ/β σε στέγη - Μεγάλη όταν θα έχουν και μπαταρία
Ενδεικτικό, σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, είναι ότι 3.000 φ/β πάρκα συνδέθηκαν το 2022 από τον ΔΕΔΔΗΕ, σημειώνοντας κατακόρυφη άνοδο σε ετήσια βάση, κάτι που φανερώνει τη δυνατότητα και την επάρκεια του διαχειριστή.
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι επενδύσεις για το πρόγραμμα φ/β σε στέγες θα βοηθήσουν αύριο τα νοικοκυριά να χρησιμοποιήσουν το ηλεκτιρκό αυτοκίνητο και να παρέχουν ενέργεια στο δίκτυο. Αυτός είναι και ο λόγος που δίνει το ΕΣΕΚ προτεραιότητα στην αποθήκευση. "Το σύνθημα από εδώ και πέρα θα είναι μικρή επιδότηση για αυτόνομα φ/β στη στέγη και μεγαλύτερη για συνδυασμό με μπαταρία", δήλωσε ο υπουργός.
Μειώνεται διαρκώς η απόκλιση της χονδρικής τιμής στην Ελλάδα σε σχέση με την Ε.Ε. μέσω των ΑΠΕ
Ο κ. Σκρέκας απέφυγε να κάνει σαφή πρόβλεψη για την εξέλιξη της κρίσης και το φετινό χειμώνα, δηλώνοντας ότι "ευχόμαστε να τελειώσει ο πόλεμος και να πέσουν οι τιμές του αερίου. Εμείς πάντως σαν κυβέρνηση έχουμε κάνει παρεμβάσεις για την επάρκεια εφοδιασμού και συγκράτηση των τιμών στο μέτρο του δυνατού. Η τιμή για αύριο είναι στα 58 ευρώ από 500-600 ευρώ το φθινόπωρο. Στη Γερμανία είναι 148 ευρώ. Όλα αυτά ενώ το κόστος παραγωγής με αέριο είναι 160 ευρώ. Έχουμε μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ επειδή φυσάει και μειωμένη κατανάλωση. Είναι οι ΑΠΕ και οι εισαγωγές με τις διασυνδέσεις που μας βοηθούν να έχουμε χαμηλή τιμή. Άρα αυτή είναι η λύση".
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι αν δούμε την περίοδο από το 2015 μέχρι σήμερα, θα παρατηρήσουμε ότι η απόκλιση της χονδρικής σε σχέση με το μέσο όρο ΕΕ μειώνεται. "Το 2015-2018 ήμασταν πρώτη ή δεύτερη ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη δίχως να υπάρχει ενεργειακή κρίση. Είχαμε μάλιστα μια απόκλιση +30-40% κάποιες χρονιές. Το 2021-2022 με ενεργειακή κρίση έχουμε απόκλιση +20%, άρα έχει μειωθεί κατά 50% η απόκλιση από το μέσο όρο της Ε.Ε."
Όλα αυτά έγιναν δίχως πυρηνικά και δίχως να αλλάξει κάτι εκτός από τις ΑΠΕ που αυξήθηκαν κατά 4 γιγαβάτ σε τρία χρόνια. Αυτή είναι λοιπόν η λύση, όπως τόνισε ο υπουργός.
Μονόδρομος η επέκταση της ΔΕΗ στα Βαλκάνια
Τέλος, σχετικά με το μελλοντικό ρόλο της ΔΕΗ και με αφορμή τη φημολογούμενη συμφωνία εξαγοράς χαρτοφυλακίου της Enel στη Ρουμανία, ο κ. Σκρέκας χαρακτήρισε τη ΔΕΗ "εθνικό πρωταθλητή". Πρόσθεσε ότι η επιχείρηση μπορεί να γίνει κυρίαρχη στα Βαλκάνια προς όφελος της ελληνικής οικονομίας.
Ο υπουργός εξήγησε πως "σήμερα η ΔΕΗ έχει μια δεσπόζουσα θέση στην προμήθεια και συγκεκριμένες υποχρεώσεις να μειωθεί. Αν η ΔΕΗ μείνει στάσιμη, τότε ή θα συρρικνωθεί αντιμετωπίζοντας προκλήσεις, ή θα επεκταθεί για να ξεπεράσει τα προβλήματα βιωσιμότητας".
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου