Σε ένα μόλις χρόνο, αυξήθηκαν κατά 93% στους 355.000 οι πελάτες των εναλλακτικών παρόχων. Πανίσχυρη ακόμη η ΔΕΗ, με 7.150.000 μετρητές ηλεκτρικής ενέργειας. Τι δείχνουν τα μερίδια αγοράς.
Διπλασιάστηκε μεν, σε διάστημα μόλις ενός έτους, ο αριθμός των καταναλωτών που ηλεκτροδοτούνται από τους ανεξάρτητους προμηθευτές, μικρή όμως παραμένει η επίπτωση στο σύνολο των μετρητών της ΔΕΗ ΔΕΗ +0,94%.
Σύμφωνα με στοιχεία του Euro2day.gr που προέρχονται από
αρμόδιες πηγές, ο αριθμός των «ρολογιών» των εναλλακτικών παρόχων ρεύματος τον περασμένο Δεκέμβριο ανήλθε στις 355.000, όταν τον Ιανουάριο της ίδιας χρονιάς ήταν στις 183.500. Πρόκειται ουσιαστικά για μία εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 93%.
Στον αντίποδα, η δημόσια επιχείρηση, με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, είχε τον περασμένο Δεκέμβριο περίπου 7.150.000 μετρητές, όταν τον Ιανουάριο της ίδια χρονιάς ήταν στα 7.300.000. Η μείωση των ρολογιών ήταν μικρή, κοντά στο 2%.
Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν αφενός την εμπιστοσύνη που δείχνουν όλο και περισσότεροι καταναλωτές στους ιδιώτες προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, από την άλλη μεριά, όμως, και τη δυσκολία με την οποία νοικοκυριά κι επιχειρήσεις αφήνουν τη ΔEΗ.
Η εικόνα αυτή, ούτε λίγο ούτε πολύ, αποτυπώνεται και στις μετρήσεις που κάνει ο Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) και αφορούν βέβαια στα φορτία, δηλαδή στην κατανάλωση ρεύματος. Τον Ιανουάριο του 2018, το μερίδιο της δημόσιας επιχείρησης ήταν 84,9%, ενώ το ποσοστό της στην προμήθεια είχε ακολουθήσει μία ανοδική πορεία το προηγούμενο δίμηνο. Τον Δεκέμβριο του 2017 ήταν 85,4% και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς 84,21%. Τον Ιανουάριο του 2017 το μερίδιο της εταιρίας ήταν 89,59%.
Το ζητούμενο στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι, ως γνωστόν, το άνοιγμά της με την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση της δεσπόζουσας θέσης στην αγορά.
Οι ανεξάρτητοι προμηθευτές παρά το μπαράζ των προσφορών και ανταγωνιστικών τιμών, εντούτοις δεν μπορούν να ρίξουν δραστικά το μερίδιο της κρατικής επιχείρησης. Οι λόγοι, όπως περιγράφονται και από τους θεσμούς στην έκθεση συμμόρφωσης (compliance report), αποδίδονται κατά κύριο λόγο στη ΔEH και είναι:
1. Η δυσκολία είσπραξης συσσωρευμένων χρεών αλλά και η αδυναμία αποσύνδεσης των οφειλετών. Το αποτέλεσμα είναι εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές να έχουν βολευτεί στην τακτική αυτή της επιχείρησης. Υπολογίζεται ότι περίπου 2 εκατομμύρια πολίτες έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.
2. Στην εκπτωτική πολιτική που ακολούθησε η ΔEΗ προκειμένου να εισπράξει απλήρωτους λογαριασμούς. Πρόκειται για την έκπτωση συνέπειας 15% και την έκπτωση 6% στην προπληρωμή του συνολικού ποσού. Με τον τρόπο αυτό ανακόπηκε η τάση μετακίνησης καταναλωτών στους ανταγωνιστές της.
3. Στο μονοπώλιο που έχει η δημόσια επιχείρηση στις πρώτες ύλες του λιγνίτη και του νερού για την παραγωγή ρεύματος, με αποτέλεσμα σε συνδυασμό και με τις μονάδες φυσικού αερίου και ντίζελ να μπορεί να διαθέτει ένα πλούσιο ενεργειακό μείγμα έναντι των ιδιωτών της αγοράς.
Επιπλέον, το brand name της ΔEH παραμένει ακόμα ισχυρό στην καταναλωτική συνείδηση. Νοικοκυριά κι επιχειρήσεις δύσκολα εμπιστεύονται τους εναλλακτικούς παρόχους, έχοντας ακόμα νωπές τις μνήμες από το σκάνδαλο των Energa και Hellas Power.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου