Ζήτημα αποζημιώσεων για την αναπόσβεστη αξία των μονάδων
παραγωγής ρεύματος στα νησιά που θα αποσυρθούν λόγω των ηλεκτρικών διασυνδέσεων
ετοιμάζεται να ανοίξει η ΔΕΗ, εάν βεβαίως ακολουθήσει τις "συμβουλές"
τηςMcKinsey.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, στο
“Strategic and Business Plan 2018-2022» της επιχείρησης που
εκπόνησε η McKinsey & Company, ένα από τα κεφάλαια των
περίπου 80 σελίδων είναι κι αυτό των επιπτώσεων που θα αντιμετωπίσει με τις
ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης, της Ρόδου, των Δωδεκάνησων και των
(υπολοίπων) Κυκλάδων.
Εκεί η ΔΕΗ έχει υπολογίσει πως θα πρέπει να λάβει αποζημίωση
συνολικού ύψους 269 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 211 εκ. προέρχονται από την
απόσυρση των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το πετρέλαιο στα
Χανιά, τα Λινοπεράματα και τον Αθερινόλακο της Κρήτης. Στα 38 εκατ. ευρώ
έχει υπολογιστεί η αναπόσβεστη αξία των μονάδων των Δωδεκάνησων και των
(υπόλοιπων) νησιών των Κυκλάδων, για το 2030 όταν δηλαδή θα έχουν ολοκληρωθεί
οι διασυνδέσεις, ενώ στα 20 εκατ. ευρώ έχει προβλεφθεί ότι θα είναι το ποσό που
θα πρέπει να εισπράξει το διάστημα 2030 – 2035 για τις μονάδες της Ρόδου. Τότε
εκτιμάται ότι και το νησί των Ιπποτών θα είναι διασυνδεδεμένο.
Όπως είναι γνωστό το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο
αναλύει τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΔΕΗ έχοντας
αποτιμήσει ταυτόχρονα τα έσοδα ή τα EBITDA που μπορεί να αντλήσει η
μεγαλύτερη επιχείρηση της χώρας μέσα από την εναλλακτική δραστηριοποίηση της σε
άλλους τομείς της ενέργειας. Παράλληλα θέτει ως στόχους την είσπραξη και τη
διεκδίκηση χρημάτων, τα οποία η εταιρία θεωρεί ότι θα πρέπει να της δοθούν ως
αποζημίωση, όπως ΥΚΩ ή αναπόσβεστη αξία.
Για το θέμα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών, η
δημόσια επιχείρηση μέσα από το επιχειρησιακό σχέδιο ναι μεν αναγνωρίζει πως
πρόκειται για «λογική λύση» αφού το κόστος παραγωγής στο μη διασυνδεδεμένο
σύστημα είναι «πολύ υψηλό», ωστόσο εντοπίζει το θέμα του αναπόσβεστου ποσού για
τις μονάδες που δεν θα λειτουργούν λόγω της ηλεκτροδότησης των περιοχών αυτών από
την ηπειρωτική Ελλάδα. Επιπλέον, και σύμφωνα με πληροφορίες
του energypress, στο κείμενο της περίληψης του σχετικού κεφαλαίου του
επιχειρησιακού σχεδίου υπογραμμίζεται και το γεγονός του «κινδύνου ασφάλειας
εφοδιασμού των νησιών» λόγω των περιβαλλοντικών οδηγιών και κανονισμών της Ε.Ε.
για την προστασία του περιβάλλοντος. Όπως και να έχει, η ΔΕΗ, όπως τουλάχιστον
σημειώνεται πολλές φορές στις σελίδες του κειμένου «θα πρέπει να διεκδικήσει
ενεργά αποζημίωση για την αναπόσβεστη αξία των μονάδων που αποσύρονται».
Επιπλέον συνίσταται στην εταιρία να μην προχωρήσει σε επενδύσεις αναβάθμισης
των μονάδων «αν ο Ρυθμιστής δεν εγγυηθεί το πλήρες ποσό της αποζημίωσης». Για
άλλες μονάδες δε, προτείνεται, η διεκδίκηση άδειας εξαίρεσης από τις
περιβαλλοντικές οδηγίες, ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν μέχρι τις
διασυνδέσεις. Για τις τελευταίες, το στρατηγικό κι επιχειρησιακό σχέδιο
παρατηρεί ότι «διαπιστώνονται καθυστερήσεις».
Οι αποζημιώσεις
Το θέμα των αποζημιώσεων των μονάδων της ΔΕΗ μπορεί να
φαντάζει μακρινό, αν κι εφόσον αυτές εγκριθούν, ωστόσο, η διοίκηση της εταιρίας
είναι πολύ πιθανόν να ανοίξει τέτοιο θέμα.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που έχει υπολογίσει τα ποσά των
αποζημιώσεων κάνοντας τις σχετικές προβολές για τα χρόνια που θα έχουν
υλοποιηθεί οι διασυνδέσεις των νησιών με υποβρύχια καλώδια.
Οι διασυνδέσεις της Κρήτης
Είναι ενδεικτικό ότι για την Κρήτη, η ΔΕΗ έχοντας ως
δεδομένο την απόσυρση των μονάδων στα Λινοπεράματα όταν διασυνδεθεί το νησί με
την Πελοπόννησο το 2020 καθώς και τη συνέχιση της λειτουργίας των σταθμών στα
Χανιά και τον Αθερινόλακο μέχρι την ολοκλήρωση των έργων της μεγάλης
διασύνδεσης με την Αττική (η εκτίμηση γίνεται για το 2025 αν και ο ΑΔΜΗΕ κάνει
λόγο για 2022) ζητά το ποσό των 211 εκατ. ευρώ. Στο σημείο αυτό πρέπει να
τονιστεί ότι το επιχειρησιακό πλάνο, σύμφωνα με τις πληροφορίες
του energypress, θεωρεί ότι για τις μισές μονάδες του Αθερινόλακου η ΔΕΗ
θα πρέπει να ζητήσει από την Κομισιόν εξαίρεση λειτουργίας αφού από το 2020 με
2021 δεν θα μπορούν να λειτουργούν λόγω των αυστηρών περιβαλλοντικών όρων. Για
τις μονάδες των Χανίων αναφέρει ότι αυτές δεν θα λειτουργούν.
Το business plan επίσης σε καμία περίπτωση δεν συνιστά τις
επενδύσεις αναβάθμισης ως οικονομικά ασύμφορες.
Το στρατηγικό κι επιχειρησιακό σχέδιο της ΔΕΗ υπολογίζει το
κόστος των τριών σταθμών συνολικής ισχύος 728 MW στα 333 εκατ. ευρώ.
Δωδεκάνησα, Κυκλάδες και Ρόδος
Για τις μονάδες στα Δωδεκάνησα και τις υπόλοιπες Κυκλάδες, η
ΔΕΗ εκτιμά ότι οι διασυνδέσεις θα έχουν ολοκληρωθεί το 2030. Και μάλιστα
αποτιμά την αξία των μονάδων που δεν θα έχει αποσβεστεί στα 38 εκατ. ευρώ.
Τονίζεται και για αυτό το σκέλος η ανάγκη διεκδίκησης αποζημιώσεων. Για τα
Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες όπου η ισχύς των μονάδων της εταιρίας είναι στα 701
εκατ. ευρώ, το κόστος παραγωγής έχει υπολογιστεί στα 87 εκατ. ευρώ. Το σενάριο
της επενδυτικής αναβάθμισης σταθμών στα συγκεκριμένα νησιά δεν προκρίνεται
καθώς αυτοί δεν θα προλάβουν να συμμορφωθούν με τους περιβαλλοντικούς όρους από
το 2025 και μετά.
Ζήτημα αποζημίωσης με 20 εκατ. ευρώ, εγείρει και για το νησί
της Ρόδου, όπου η ΔΕΗ κατασκευάζει μάλιστα και νέο σταθμό ισχύος 119 MW, ο
οποίος και θα λειτουργήσει εντός της χρονιάς. Η διασύνδεση της Ρόδου
τοποθετείται χρονικά το 2030 – 2035 και στο σημείο αυτό η δημόσια εταιρία για
τη συνέχιση λειτουργίας μονάδων της από το 2021 και μετά θα πρέπει να πάρει
άδεια κατ’ παρέκκλιση. Η συνολική ισχύς της ΔΕΗ στη Ρόδο είναι στα
209 MW και το κόστος των μονάδων της στα 98 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου