Θοδωρής Παναγούλης
Νέα τροπή παίρνει και πάλι η υπόθεση της κατασκευής της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Αττικής με την Κρήτη, καθώς η Κομισιόν διατυπώνει ενστάσεις για την ανάθεση του έργου, από τη ΡΑΕ, στην ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection» που δημιούργησε ο ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, σε όλους τους εμπλεκόμενους (ΡΑΕ, Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου, ΑΔΜΗΕ,
Euroasia Interconnector κ.λπ.) έφτασε ηλεκτρονική επιστολή από την Κομισιόν με την οποία οι Βρυξέλλες διαμηνύουν με σαφήνεια ότι η ΡΑΕ δεν μπορεί, έως το τέλος του χρόνου που έχει δοθεί προθεσμία στην Euroasia Interconnector, να αναθέσει τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης σε άλλο φορέα.
Euroasia Interconnector κ.λπ.) έφτασε ηλεκτρονική επιστολή από την Κομισιόν με την οποία οι Βρυξέλλες διαμηνύουν με σαφήνεια ότι η ΡΑΕ δεν μπορεί, έως το τέλος του χρόνου που έχει δοθεί προθεσμία στην Euroasia Interconnector, να αναθέσει τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης σε άλλο φορέα.
Στην πραγματικότητα η Κομισιόν προειδοποιεί ότι εάν γίνει μια τέτοια ανάθεση τότε η συγκεκριμένη διασύνδεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ως εθνικό ελληνικό έργο και όχι στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
Σύμφωνα με παράγοντες που έχουν γνώση της υπόθεσης, η επιστολή της Κομισιόν δεν παράγει κατ΄ανάγκην άμεσα αποτελέσματα (μπορεί δηλαδή η ΡΑΕ να προχωρήσει στην ανάθεση) αλλά είναι βέβαιον ότι δημιουργεί άριστο περιβάλλον για να ζητήσει δικαστικά η Κυπριακή Euroasia την αναίρεση της σχετικής απόφασης.
Πηγές μάλιστα προσκείμενες στην Κυπριακή εταιρεία αφήνουν να εννοηθεί ότι «παρότι δεν επιθυμούν την εξέλιξη της υπόθεσης μέσω προσφυγών, η δικαστική συνέχεια δεν μπορεί να αποκλειστεί».
Υποστηρίζουν επιπλέον ότι το θέμα δεν μπορεί παρά να εξεταστεί σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο καθώς η διασύνδεση Ελλάδας – Κρήτης – Ισραήλ, μέσω της οποίας θα έσπαγε η ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, δεν είναι ένα τεχνικό θέμα αλλά έχει συμφωνηθεί σε ανώτατο διμερές και τριμερές επίπεδο.
Απαντήσεις πάντως από την Κομισιόν ζητά με ερώτησή του ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στέλιος Κούλογλου.
Υπενθυμίζεται ότι τη Δευτέρα ιδρύθηκε από τον ΑΔΜΗΕ, μετά από απόφαση που έλαβε η ΡΑΕ την προηγούμενη εβδομάδα, η ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», για την χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου.
Η ΡΑΕ έχει θέσει τους όρους για την επίσημη ανάθεση στην εταιρεία του συγκεκριμένου έργου, και έχει περιγράψει τη συνολική διαδικασία με τα χρονοδιαγράμματα του έργου, όπως αποτυπώνονται σε σχετικό «οδικό χάρτη». Έχει για παράδειγμα προβλέψεις για την εξεύρεση χρηματοδότησης (π.χ. από το Europe Connecting Facility), την προκήρυξη των υποέργων κ.λπ.
Όπως έχει γράψει το energypress, το αρχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection» θυγατρικής 100% του ΑΔΜΗΕ, είναι 200 εκατ. ευρώ.
Με βάση την απόφαση της ΡΑΕ, μέσα σε τρείς μήνες, μέχρι δηλαδή τις 10 Δεκεμβρίου, θα πρέπει ο Euroasia Interconnector να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει). Οι όροι είναι εκείνοι που περιλαμβάνονταν στην τελευταία συμφωνία μετόχων (SHA) που βρισκόταν στο τραπέζι όταν ναυάγησαν οι μεταξύ των δύο πλευρών διαπραγματεύσεις.
Για το υπόλοιπο 10% (ή παραπάνω αν ο Euroasia συμμετάσχει με ποσοστό μικρότερο του 39%) ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα (και όχι την υποχρέωση) να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτών – διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου