Του Χάρη Φλουδόπουλου
Χθες ξεκίνησε να λειτουργεί το data room του διαγωνισμού για
την πώληση των δύο λιγνιτικών εταιρειών της ΔΕΗ, στο
οποίο τα έξι ενδιαφερόμενα σχήματα θα αποκτήσουν πρόσβαση σε πληροφορίες και
δεδομένα γύρω από τις υπό πώληση μονάδες. Οι επενδυτές θα έχουν τη δυνατότητα
μέσα στο επόμενο διάστημα μέχρι τις 7 Οκτωβρίου, οπότε και λήγει η προθεσμία
για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, να μελετήσουν τα στοιχεία και να λάβουν
τις αποφάσεις τους για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό.
Αρκετά νωρίτερα, μέχρι το τέλος του Ιουλίου, σύμφωνα με τους
όρους του διαγωνισμού που γνωστοποιήθηκαν στους συμμετέχοντες, θα πρέπει να έχουν
κοινοποιηθεί πιθανές συνεργασίες μεταξύ των εταιρειών/ σχημάτων. Εδώ να
σημειωθεί ότι σύμφωνα με διευκρινίσεις που δόθηκαν προ ημερών, οι συμμετέχοντες
στη β φάση του διαγωνισμού μπορούν να σχηματίσουν κοινοπραξία όχι μόνο με τις
εταιρείες που έχουν προκριθεί στη short list, αλλά και με άλλα σχήματα που δεν
έχουν συμμετάσχει στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, υπό τον όρο βεβαίως να
πληρούνται οι υπόλοιποι όροι της προκήρυξης.
Εκτός όμως από το διαγωνισμό που εισέρχεται στην τελική
ευθεία, η ΔΕΗ ποντάρει πολλά προκειμένου να διασφαλίσει όρους βιωσιμότητας για
την επόμενη ημέρα της παρουσίας της στην αγορά και στο νέο στρατηγικό πλάνο για
την αναδιάρθρωση συνολικά της λειτουργίας της επιχείρησης.
Ο λόγος για το περίφημο business plan που εκπονήθηκε από το σύμβουλο
που προσέλαβε η ΔΕΗ McKinsey και το οποίο θα εστιάζει στις
προκλήσεις και τα στοιχήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η επιχείρηση στο
νέο περιβάλλον της αγοράς και στις νέες συνθήκες που θα διαμορφωθούν, μετά την
πώληση του 40% των λιγνιτών αλλά και την αναγκαστική μείωση του μεριδίου
αγοράς, στο πλαίσιο των όσων έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές.
Υπενθυμίζεται ότι ένα πρώτο draft της μελέτης είχε παραδοθεί
στις αρχές του έτους και περιλάμβανε μια σειρά από προτάσεις, όπως πχ η αύξηση
των τιμολογίων αλλά και μείωση του προσωπικού, προκειμένου να αυξηθεί η
λειτουργική κερδοφορία και να καταστεί βιώσιμη η εξυπηρέτηση του δανεισμού της
εταιρείας, που πρόσφατα αναχρηματοδοτήθηκε.
Πιο αναλυτικά, με βάση τα όσα περιλάμβανε το προσχέδιο του
στρατηγικού πλάνου της McKinsey οι 5 βασικές προκλήσεις για την επόμενη ημέρα
της ΔΕΗ αφορούν:
Πρώτον στην ενίσχυση των εσόδων και της κερδοφορίας από τα
τιμολόγια. Εδώ σημειώνεται ότι η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει την κάθετη αντίθεσή
της σε πιθανές αυξήσεις στα τιμολόγια, ωστόσο υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο ο
σύμβουλος να ανοίξει θέμα για την κατάργηση της έκπτωσης συνέπειας 15% που
ισχύει εδώ και δύο χρόνια. Επίσης, θυμίζουμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η
προσπάθεια μαζί με το σύμβουλο Qualco να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα αλλά και να
περιοριστούν οι ανεξόφλητες οφειλές.
Δεύτερον στην αξιοποίηση των εσόδων της αποεπένδυσης και στο
άνοιγμα της εταιρείας σε νέες δραστηριότητες, με έμφαση κυρίως στις ΑΠΕ,
προκειμένου να υποκατασταθούν οι απώλειες από την υποχρεωτική μείωση του
μεριδίου αγοράς στον ηλεκτρισμό. Η πρόταση της McKinsey στο προσχέδιο του
στρατηγικού πλάνου, που δεν αναμένεται να έχει σημαντικές διαφοροποιήσεις και
στην τελική του μορφή μιλούσε για παραγωγική δυναμικότητα της τάξης των 2500 MW
ΑΠΕ μέχρι το 2030.
Τρίτον στην επίλυση της δύσκολης εξίσωσης που προκύπτει από
τη μείωση της λειτουργικής κερδοφορίας, η οποία επίσης επηρεάζεται από την
υποχώρηση του μεριδίου αγοράς της εταιρείας. Για να είναι βιώσιμη η ΔΕΗ
εκτιμάται ότι θα πρέπει να βελτιώσει τα λειτουργικά της κέρδη ώστε να μπορεί να
εξυπηρετήσει τους τόκους και να καλύψει τις αποσβέσεις της. Υπενθυμίζεται ότι
με βάση τους όρους της αναχρηματοδότησης του μεγάλου κοινοπρακτικού της ΔΕΗ που
έκλεισε με επιτόκιο 5,8%, η εταιρεία θα πρέπει να προχωρήσει σε έκτακτες
προπληρωμένες 200 εκ ευρώ στην επόμενη τετραετία, περίπου 50 εκ ευρώ το
χρόνο, που θα προστεθούν στις ετήσιες αποσβέσεις ύψους 600 εκ. ευρώ.
Τέταρτον με τον κύκλο εργασιών ήδη να δέχεται πιέσεις καθώς
η ΔΕΗ χάνει μερίδια αγοράς στην προμήθεια από το άνοιγμα της αγοράς και την
είσοδο νέων προμηθευτών, η εταιρεία καλείται να αντιμετωπίσει θέματα όπως ο
μεγάλος αριθμός του προσωπικού σε συνδυασμό με τον υψηλό ηλικιακό μέσο όρο, που
σημαίνει ότι υπάρχει όχι μόνο ανάγκη μείωσης αλλά και ανανέωσης. Και εδώ το
προσχέδιο της μελέτης της McKinsey έκανε λόγο για ανάγκη εθελούσιας ωστόσο στο
τελικό πλάνο θα υπάρχουν πιο ρεαλιστικές προβλέψεις με δεδομένο ότι ένας
μεγάλος αριθμός εργαζομένων θα μετακινηθεί στις εταιρείες που θα πουληθούν. Υπό
αυτό το πρίσμα θα πρέπει να εξεταστούν και οι δηλώσεις που είχαν γίνει στις
αρχές του έτους από τον πρόεδρο της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκη, ο οποίος είχε κάνει
λόγο ακόμη και για προσλήψεις νέου προσωπικού προκειμένου να καλυφθούν οι νέες
ανάγκες της εταιρείας.
Πέμπτον το στρατηγικό πλάνο τουλάχιστον στο προσχέδιο που
είχε διαρρεύσει, περιλάμβανε προβλέψεις για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας
της λειτουργίας της ΔΕΗ και της μείωσης του λειτουργικού κόστους ανά τομέα
δραστηριότητας της εταιρείας (παραγωγή, ορυχεία, εμπορία και διανομή).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου