Δευτέρα 30 Ιουλίου 2018

ΡΑΕ: Αναθέτει στον ΑΔΜΗΕ την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής. Παραμένει το έργο με χαρακτηστικά PCI.

Κωνσταντίνος Φιλίππου

Στην ανάθεση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική στον ΑΔΜΗΕ, προχωρά η ΡΑΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress.gr, στη ΡΑΕ είναι σε εξέλιξη πυρετώδεις προετοιμασίες για την απόφαση αυτή. Πηγές θέλουν να έχουν προηγηθεί   και αναγκαίες διαβουλεύσεις με την Ευρ. Επιτροπή καθώς το έργο της διασύνδεσης του ελληνικού τμήματος σε συνδυασμό και με το διεθνές Ισραήλ- Κύπρου – Κρήτης, έχει χαρακτηριστεί ως «κοινού ενδιαφέροντος».
Πρέπει να τονιστεί επίσης ότι την προηγούμενη εβδομάδα
δημιουργήθηκαν κάποιες προσδοκίες για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την EuroAsia Interconnector – έχει την πατρότητα του επενδυτικού σχεδίου της διασύνδεσης ανάμεσα στις τρεις χώρες - χωρίς ωστόσο τελικά αυτές να ευοδωθούν. Οι προσδοκίες φαίνεται, λένε πηγές, ότι καλλιεργήθηκαν μετά την επιστολή που έστειλε η EuroAsia Interconnector στους Κομισιόν, ACER, ΡΑΕ, ΡΑΕΚ και ΑΔΜΗΕ, όπως αποκάλυψε το energypress.gr στις 26 Ιουλίου.
Εντούτοις, ο μίνι – γύρος διαβουλεύσεων που ακολούθησε φαίνεται να μην κατέληξε και πάλι στον συμβιβασμός ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την EuroAsia για την υλοποίηση του έργου. Τονίζεται δε, πως παραμένει η επικριτική στάση της Κομισιόν απέναντι στην εταιρία.
Πάντως, και σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ προχωρά στην ανάθεση του έργου της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής στον ΑΔΜΗΕ, αν και το έργο διατηρεί τα χαρακτηριστικά του PCI. Η Αρχή βρίσκεται σε διαδικασία προετοιμασίας όλης της σχετικής απόφασης και των τεχνικών λεπτομερειών ώστε πέσουν και οι σχετικές υπογραφές.
Ανεπιβεβαίωτες πηγές, λένε ότι δεν αποκλείεται ο Διαχειριστής από τη μεριά του να επιδιώξει τη σύντμηση των χρονοδιαγραμμάτων ώστε το έργο να έλθει νωρίτερα χρονικά, πριν το 2022.
Οι ανάγκες
Το πρόβλημα με την επάρκειας ισχύος της Κρήτης είναι ιδιαίτερα σοβαρό. Κι αυτό καθώς στις αρχές του 2020 θα πρέπει να αποσυρθούν λόγω αυστηρών κοινοτικών οδηγιών ντιζελοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ.
Στο τέλος του 2019 από τα συνολικά 813 MW ονομαστικής ισχύος που έχουν οι μονάδες της ΔΕΗ στην Κρήτη (πραγματική ισχύς 716 MW), τα 601 MW δεν θα μπορούν να λειτουργούν καθώς τότε λήγει η εξαίρεση από τις προβλέψεις της Οδηγίας 2010/75/ΕΕ για τις εκπομπές βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Ακόμα κι αν γίνουν επενδύσεις αναβάθμισης (όπου είναι δυνατό τεχνικά κι όσο αντέχει η ΔΕΗ οικονομικά…) για να ξεπεραστούν οι περιορισμοί που θέτει η οδηγία, αυτά τα 601 MW θα μπορούν να διατίθενται για μόλις 500-1.500 ώρες το χρόνο (ένα έτος έχει 8.760 ώρες), για να πληρούν τα κριτήρια της ελληνικής νομοθεσίας αλλά και της Ε.Ε.
Ακόμα χειρότερα αυτές οι μονάδες θα υπόκεινται σε ακόμα μεγαλύτερους περιορισμούς από το 2021.
Με βάση ανάλυση της ΔΕΗ του 2016 για τον ενεργειακό σχεδιασμό της Κρήτης, αν γίνει μία πρώτη σειρά ενεργειών αναβάθμισης κι αν η χώρα επιτύχει εξαίρεση από την εφαρμογή των Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (πράγμα εξαιρετικά απίθανο), μπορεί να εξασφαλισθεί η λειτουργία μετά βίας 300 MW (από τα 813 MW σήμερα) στην Κρήτη από το 2021 και μετά.
Άρα σε λιγότερο από 3 χρόνια από σήμερα, η Κρήτη είναι πολύ πιθανό να μη μπορεί να εξασφαλίσει ούτε 300 MW από τις υπάρχουσες μονάδες στο νησί, τη στιγμή που σήμερα χρειάζεται για να καλύψει τις ανάγκες της πάνω από 630 MW και το 2020 θα χρειάζεται περίπου 700 MW σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ.
Τονίζεται ότι η μικρή ηλεκτρική διασύνδεση της Πελοποννήσου με την Κρήτη θα έχει ισχύς 150 με 180 MW, και το έργο θα είναι έτοιμο το 2020. Συνεπώς το έλλειμμα ενέργειας και πάλι θα υπάρχει.
Η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης είναι ισχύος 700 MW και μόνο με αυτή δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Σημειώνεται ότι με το έργο αυτό θα εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που σχεδιάζουν στο νησί επενδυτές προς το διασυνδεδεμένο σύστημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου