Θοδωρής Παναγούλης
Σαφές προβάδισμα, ανάμεσα στις λύσεις από τις οποίες μπορεί η ΡΑΕ να επιλέξει, φαίνεται ότι έχει πλέον η απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ της κατασκευής της «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, με συγκεκριμένα όμως χρονοδιαγράμματα και με ρήτρες για την αυστηρή
τήρησή τους.
Τις ημέρες αυτές, μετά το ναυάγιο των διαδικασιών σύγκλισης ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την εταιρεία του Εuroasia Interconnector, η ΡΑΕ βρίσκεται σε συνεχείς συνεννοήσεις με την Κομισιόν για να αποσαφηνιστούν τα δεδομένα και να διατυπωθούν ρητά και εγγράφως τα επόμενα βήματα αλλά και οι υποχρεώσεις κάθε μέρους.
Ο ρόλος της Κομισιόν είναι καθοριστικός καθώς η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής θα είναι και πάλι μέρος του συνολικότερου Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) του Εuroasia, ένα μέρος όμως του
οποίου η κατασκευή και εκμετάλλευση θα ανατεθεί ξεχωριστά και άμεσα. Η απόφαση αναμένεται να ληφθεί ακόμα και εντός του Ιουλίου.
Το γεγονός μάλιστα ότι το έργο παραμένει στο πλαίσιο του PCI επιτρέπει να διατηρηθεί το συμφωνημένο επιτρεπόμενο έσοδο (wacc) στα ίδια επίπεδα και να μην αποτελέσει αντικείμενο νέας διαπραγμάτευσης.
Χαρακτηριστικό του ότι η ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ είναι η προκρινόμενη λύση (βεβαίως και για λόγους ταχύτερης προόδου των διαδικασιών) είναι και το ότι η ΡΑΕ διαπραγματεύεται με το Διαχειριστή το χρονοδιάγραμμα, τις δεσμεύεις, τους όρους και τις ρήτρες που θα συνοδεύουν την ανάθεση, εάν και όταν αυτή αποφασιστεί.
Αυτή μάλιστα είναι και η βασική συζήτηση των ημερών αυτών. Είναι γνωστό ότι η ΡΑΕ φέρεται αποφασισμένη να θέσει πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το χρονοδιάγραμμα. Από την άλλη, τόσο ο ΑΔΜΗΕ ως εταιρεία, όσο και οι Κινέζοι στρατηγικοί μέτοχοί του, έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για τη σκοπιμότητα των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και ανησυχία για τις τεχνικές δυσκολίες που είναι πιθανόν να συναντήσουν στα βαθιά νερά στα οποία θα ποντιστεί το καλώδιο.
Παρόλα αυτά:
· Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, φαίνεται ότι μπορεί να συμφωνηθεί ως χρόνος παράδοσης το 2022, έναντι του 2023 που προβλεπόταν αρχικά.
· Όσον αφορά τις δεσμεύσεις, η συζήτηση επικεντρώνεται στον ακριβή προσδιορισμό του τι θα μπορεί να θεωρηθεί απρόβλεπτη εξέλιξη ή ανωτέρα βία που να δικαιολογεί πιθανές καθυστερήσεις. Επίσης ποιες ευθύνες θα βαρύνουν τον ανάδοχο και ποιες όχι.
· Όσον αφορά τις ρήτρες και τις ποινές για τις καθυστερήσεις, η συζήτηση επικεντρώνεται στο ποιο θα είναι το μέγιστο ποσοστό επί του προϋπολογισμού που μπορούν αυτές να φτάσουν. Το μέγεθος αυτό συναρτάται και με το ποσοστό που μπορεί να απαιτήσει ο ΑΔΜΗΕ από τους εργολάβους.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι ανησυχίες δεν έχουν διασκεδαστεί και εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο μπορεί να κατασκευαστεί έγκαιρα ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος για την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, στο διάστημα κατά το οποίο προβλέπεται, ως γνωστόν, να αποσυρθούν παλιές και ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ρεύματος στο νησί.
τήρησή τους.
Τις ημέρες αυτές, μετά το ναυάγιο των διαδικασιών σύγκλισης ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την εταιρεία του Εuroasia Interconnector, η ΡΑΕ βρίσκεται σε συνεχείς συνεννοήσεις με την Κομισιόν για να αποσαφηνιστούν τα δεδομένα και να διατυπωθούν ρητά και εγγράφως τα επόμενα βήματα αλλά και οι υποχρεώσεις κάθε μέρους.
Ο ρόλος της Κομισιόν είναι καθοριστικός καθώς η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής θα είναι και πάλι μέρος του συνολικότερου Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) του Εuroasia, ένα μέρος όμως του
οποίου η κατασκευή και εκμετάλλευση θα ανατεθεί ξεχωριστά και άμεσα. Η απόφαση αναμένεται να ληφθεί ακόμα και εντός του Ιουλίου.
Το γεγονός μάλιστα ότι το έργο παραμένει στο πλαίσιο του PCI επιτρέπει να διατηρηθεί το συμφωνημένο επιτρεπόμενο έσοδο (wacc) στα ίδια επίπεδα και να μην αποτελέσει αντικείμενο νέας διαπραγμάτευσης.
Χαρακτηριστικό του ότι η ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ είναι η προκρινόμενη λύση (βεβαίως και για λόγους ταχύτερης προόδου των διαδικασιών) είναι και το ότι η ΡΑΕ διαπραγματεύεται με το Διαχειριστή το χρονοδιάγραμμα, τις δεσμεύεις, τους όρους και τις ρήτρες που θα συνοδεύουν την ανάθεση, εάν και όταν αυτή αποφασιστεί.
Αυτή μάλιστα είναι και η βασική συζήτηση των ημερών αυτών. Είναι γνωστό ότι η ΡΑΕ φέρεται αποφασισμένη να θέσει πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το χρονοδιάγραμμα. Από την άλλη, τόσο ο ΑΔΜΗΕ ως εταιρεία, όσο και οι Κινέζοι στρατηγικοί μέτοχοί του, έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για τη σκοπιμότητα των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και ανησυχία για τις τεχνικές δυσκολίες που είναι πιθανόν να συναντήσουν στα βαθιά νερά στα οποία θα ποντιστεί το καλώδιο.
Παρόλα αυτά:
· Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, φαίνεται ότι μπορεί να συμφωνηθεί ως χρόνος παράδοσης το 2022, έναντι του 2023 που προβλεπόταν αρχικά.
· Όσον αφορά τις δεσμεύσεις, η συζήτηση επικεντρώνεται στον ακριβή προσδιορισμό του τι θα μπορεί να θεωρηθεί απρόβλεπτη εξέλιξη ή ανωτέρα βία που να δικαιολογεί πιθανές καθυστερήσεις. Επίσης ποιες ευθύνες θα βαρύνουν τον ανάδοχο και ποιες όχι.
· Όσον αφορά τις ρήτρες και τις ποινές για τις καθυστερήσεις, η συζήτηση επικεντρώνεται στο ποιο θα είναι το μέγιστο ποσοστό επί του προϋπολογισμού που μπορούν αυτές να φτάσουν. Το μέγεθος αυτό συναρτάται και με το ποσοστό που μπορεί να απαιτήσει ο ΑΔΜΗΕ από τους εργολάβους.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι ανησυχίες δεν έχουν διασκεδαστεί και εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο μπορεί να κατασκευαστεί έγκαιρα ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος για την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, στο διάστημα κατά το οποίο προβλέπεται, ως γνωστόν, να αποσυρθούν παλιές και ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ρεύματος στο νησί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου