Κρίσιμη απόφαση σε σύντομο χρονικό διάστημα
O ΑΔΜΗΕ διεκδικεί αυτόνομα την ανάληψη της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης ενώ η ΡΑΕ δεσμεύτηκε ότι θα λάβει απόφαση σε διάστημα μικρότερο του διμήνου μετά την χθεσινή κατάρρευση της διαπραγμάτευσης με την Euroasia Interconnector
Τα επόμενα βήματα πλέον σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό
πλαίσιο θα πρέπει να τα αποφασίσει η ΡΑΕ η οποία έχει τις εξής δυνατότητες: Είτε να αναθέσει το έργο στον ΑΔΜΗΕ με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, είτε να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή και τη χρηματοδότηση του έργου.Το χρονικό περιθώριο που έχει η ΡΑΕ στη διάθεση της είναι δυο μήνες από τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ACER, όμως κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ο πρόεδρος της Νίκος Μπουλαξής δεσμεύτηκε για τη λήψη της απόφασης πολύ νωρίτερα.
Σημειώνεται ότι το έργο προϋπολογισμού της τάξεως του 1 δις ευρώ σύμφωνα με το δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2023.
Ωστόσο ο ΑΔΜΗΕ που όπως όλα δείχνουν επιθυμεί σφόδρα να αναλάβει την υλοποίηση του έργου έχοντας εξασφαλίσει και κατ’ αρχήν χρηματοδότηση, έχει επίσης δεσμευτεί με επιστολή του προς τη ΡΑΕ ότι είναι σε θέση να το ολοκληρώσει ένα χρόνο νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, δηλαδή το 2022.
Κατά τη χθεσινή δεύτερη σύσκεψη με την ίδια σύνθεση η Euroasia Interconnector προσήλθε με δικό της ξεχωριστό κείμενο και τελικώς αποχώρησε.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χαρακτήρισε την εξέλιξη εξαιρετικά δυσάρεστη ενώ σε ανάλογο μήκος κύματος κινήθηκε και η ΡΑΕ.
Ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει την βοήθεια των Κινέζων που είναι μετοχοί του διαμέσου της State Grid of China, οι οποίοι πρόσφατα με την China Energy ενίσχυσαν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά. Κρίσιμο ζήτημα η αντίδραση της Κομισιόν που είναι εκείνη που θα κρίνει τις εξελίξεις σε πολλά ενεργειακά επίπεδα στην ελληνική αγορά.
H κατάρρευση της διαπραγμάτευσης
Κατέρρευσαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρίας Euroasia Interconnector για την από κοινού κατασκευή της μεγάλης ηλεκτρική διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής.
Πλέον εναπόκειται στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να αποφασίσει με ποιο τρόπο θα προχωρήσει η υλοποίηση του έργου το οποίο θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμο για την ομαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης.
Η απόφαση της ΡΑΕ μάλιστα θα πρέπει να ληφθεί σε διάστημα μόλις δυο μηνών από σήμερα, καθώς σύμφωνα με έκθεση του ACER το έργο παρουσιάζει καθυστέρηση δυο ετών και είναι απολύτως αναγκαίο αφού έχει σχεδιαστεί να αποτελέσει τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας, Κύπρου Ισραήλ και έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε.
Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που επιδιώχθηκε τόσο από τη ΡΑΕ όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να βρεθεί συμβιβαστική λύση στις ισχυρές διαφωνίες μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρίας Euroasia Interconnector.
Όπως είναι γνωστό οι δυο πλευρές είχαν υπογράψει MOU την από κοινού υλοποίηση του έργου μέσω μιας εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV).
Ωστόσο η συνεργασία δεν κατέστη δυνατό να προχωρήσει στην κατάρτιση συμφωνίας μετόχων.
Ο ΑΔΜΗΕ που είχε δηλώσει ότι διαθέτει ίδια κεφάλια 200 εκατ ευρώ για την υλοποίηση της διασύνδεσης διεκδίκησε το 51% της εταιρίας ειδικού σκοπού προτείνοντας το 39% να ελέγχεται από την Euroasia Interconnector και 10% να διατεθεί σε τρίτους ιδιώτες.
Η πρόταση αυτή του ΑΔΜΗΕ αποτέλεσε το περιεχόμενο της συμφωνίας μετόχων που ετέθη στο τραπέζι το πρόσφατων διαπραγματεύσεων με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΡΑΕ της ΡΑΕΚ της Κομισιόν και φυσικά των δυο ενδιαφερόμενων μερών.
Πλέον εναπόκειται στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να αποφασίσει με ποιο τρόπο θα προχωρήσει η υλοποίηση του έργου το οποίο θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμο για την ομαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης.
Η απόφαση της ΡΑΕ μάλιστα θα πρέπει να ληφθεί σε διάστημα μόλις δυο μηνών από σήμερα, καθώς σύμφωνα με έκθεση του ACER το έργο παρουσιάζει καθυστέρηση δυο ετών και είναι απολύτως αναγκαίο αφού έχει σχεδιαστεί να αποτελέσει τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας, Κύπρου Ισραήλ και έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε.
Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που επιδιώχθηκε τόσο από τη ΡΑΕ όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να βρεθεί συμβιβαστική λύση στις ισχυρές διαφωνίες μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρίας Euroasia Interconnector.
Όπως είναι γνωστό οι δυο πλευρές είχαν υπογράψει MOU την από κοινού υλοποίηση του έργου μέσω μιας εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV).
Ωστόσο η συνεργασία δεν κατέστη δυνατό να προχωρήσει στην κατάρτιση συμφωνίας μετόχων.
Ο ΑΔΜΗΕ που είχε δηλώσει ότι διαθέτει ίδια κεφάλια 200 εκατ ευρώ για την υλοποίηση της διασύνδεσης διεκδίκησε το 51% της εταιρίας ειδικού σκοπού προτείνοντας το 39% να ελέγχεται από την Euroasia Interconnector και 10% να διατεθεί σε τρίτους ιδιώτες.
Η πρόταση αυτή του ΑΔΜΗΕ αποτέλεσε το περιεχόμενο της συμφωνίας μετόχων που ετέθη στο τραπέζι το πρόσφατων διαπραγματεύσεων με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΡΑΕ της ΡΑΕΚ της Κομισιόν και φυσικά των δυο ενδιαφερόμενων μερών.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου