Οι τροποποιήσεις που επέβαλε η Κομισιόν στη Γερμανία για τον δικό της μηχανισμό εξασφαλίζουν ότι το νέο σύστημα θα αποζημιώνει με ανταγωνιστικούς όρους την απόκριση της ζήτησης
Ο διαγωνισμός για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε Μεγαλόπολη και Φλώρινα, σε συνδυασμό με το
αυξανόμενο κόστος ρύπων που επιβαρύνει την λιγνιτική παραγωγή ρεύματος, έχει φέρει στην κορυφή της ενεργειακή ατζέντας τον Μόνιμο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος, ως ένα μέσο αντιστάθμισης της εχθρικής πολιτικής της ΕΕ έναντι του άνθρακα.
Στο πλαίσιο αυτό ο αντίστοιχος Μηχανισμός της Γερμανίας, που εγκρίθηκε πριν από μερικούς μήνες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά και τον σχετικό Κανονισμό που έχει εκδώσει η Κομισιόν για τον σχεδιασμό ανάλογων εργαλείων στήριξης της ηλεκτροπαραγωγής, δείχνουν το δρόμο για το τι μπορεί να περιμένει η ελληνική αγορά.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση λοιπόν στους νέους μηχανισμούς διασφάλισης της επάρκειας ισχύος, δίνει μεγάλη έμφαση στην συμμετοχή της απόκρισης της ζήτησης, δηλαδή της δυνατότητας των καταναλωτών ηλεκτρισμού, να περιορίζουν την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας εξασφαλίζοντας διαθέσιμη ισχύ για το σύστημα τις ώρες αιχμής.
Η απόκριση στη ζήτηση (demand response) μπορεί να αφορά είτε μεγάλους καταναλωτές όπως οι βιομηχανίες, είτε μικρότερους όπως οι aggregators (συλλογικοί φορείς εκπροσώπησης).
Εφαρμογή ανεξαρτήτως της τεχνολογίας ηλεκτροπαραγωγής
Ο Κανονισμός της ΕΕ προβλέπει ότι τα νέα αυτά «πιστοποιητικά ισχύος» θα αφορούν όλες τις μονάδες παραγωγής ανεξαρτήτως της τεχνολογίας που χρησιμοποιούν, τις διασυνδέσεις αλλά και την απόκριση της ζήτησης.
Ο Κανονισμός προβλέπει επίσης ότι ο Μηχανισμός Επάρκειας αποζημιώνει τις μονάδες για τη διαθέσιμη ισχύ που εξασφαλίζουν στο σύστημα και λειτουργεί μέσω δημοπρασιών, στις οποίες εκτός από τις παραγωγικές μονάδες λαμβάνουν μέρος και οι καταναλωτές, όπως βιομηχανικές μονάδες, αλλά και φορείς που εκπροσωπούν συλλογικά μικρότερα φορτία.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι τροποποιήσεις που επέβαλε η Κομισιόν στη Γερμανία προκειμένου να εγκρίνει το σχέδιο της για τον Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος, ώστε να εξασφαλίσει ότι το νέο σύστημα θα αποζημιώνει με ανταγωνιστικούς όρους την απόκριση της ζήτησης.
Τα επτά σημεία - κλειδιά του γερμανικού μοντέλου
Πιο συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες για να δώσουν το πράσινο φως στη Γερμανία, ζήτησαν την τροποποίηση του γερμανικού σχεδίου, προκειμένου ο νέος μηχανισμός να επιτρέπει, όσον αφορά την απόκριση της ζήτησης, τα εξής:
• Τη συμμετοχή στο σχήμα των ηλεκτρικών φορτίων που σχετίζονται με τα δίκτυα μέσης τάσης.
• Τη συμμετοχή των aggregators, δηλαδή φορέων συλλογικής εκπροσώπησης φορτίων
• Τα μικρότερα φορτία να μπορούν να συμμετάσχουν ατομικά, χάρη στη μείωση του ελάχιστου επιλέξιμου μεγέθους από τα 10 στα 5 MW
• Υποχρέωση αγοράς όλης της προσφερόμενης ισχύος κάθε έξι μήνες αντί για δύο χρόνια, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο και άρα και το κόστος συμμετοχής της απόκρισης της ζήτησης στο σύστημα.
• Ο αριθμός των δοκιμών να μειωθεί σε 2 κάθε χρόνο, από 12 του αρχικού σχεδίου πράγμα που θα επιτρέψει στην απόκριση της ζήτησης να δώσει πιο ανταγωνιστικές προσφορές.
• Η συμμετοχή στον μηχανισμό να επιτρέπεται μόνον για τα μη ελαστικά φορτία, πράγμα που θα διασφαλίζεται από την υποχρέωση των ενδιαφερομένων να μην συμμετέχουν σε σχήματα διακοψιμότητας ή στην αγορά εξισορρόπησης για τους τελευταίους 36 μήνες
• Οι λειτουργοί της απόκρισης της ζήτησης θα μπορούν να συμμετάσχουν για περιορισμένη χρονική περίοδο, ώστε να τους δοθεί κίνητρο να πωλούν την υπηρεσία αυτή απ’ ευθείας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr
αυξανόμενο κόστος ρύπων που επιβαρύνει την λιγνιτική παραγωγή ρεύματος, έχει φέρει στην κορυφή της ενεργειακή ατζέντας τον Μόνιμο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος, ως ένα μέσο αντιστάθμισης της εχθρικής πολιτικής της ΕΕ έναντι του άνθρακα.
Στο πλαίσιο αυτό ο αντίστοιχος Μηχανισμός της Γερμανίας, που εγκρίθηκε πριν από μερικούς μήνες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά και τον σχετικό Κανονισμό που έχει εκδώσει η Κομισιόν για τον σχεδιασμό ανάλογων εργαλείων στήριξης της ηλεκτροπαραγωγής, δείχνουν το δρόμο για το τι μπορεί να περιμένει η ελληνική αγορά.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση λοιπόν στους νέους μηχανισμούς διασφάλισης της επάρκειας ισχύος, δίνει μεγάλη έμφαση στην συμμετοχή της απόκρισης της ζήτησης, δηλαδή της δυνατότητας των καταναλωτών ηλεκτρισμού, να περιορίζουν την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας εξασφαλίζοντας διαθέσιμη ισχύ για το σύστημα τις ώρες αιχμής.
Η απόκριση στη ζήτηση (demand response) μπορεί να αφορά είτε μεγάλους καταναλωτές όπως οι βιομηχανίες, είτε μικρότερους όπως οι aggregators (συλλογικοί φορείς εκπροσώπησης).
Εφαρμογή ανεξαρτήτως της τεχνολογίας ηλεκτροπαραγωγής
Ο Κανονισμός της ΕΕ προβλέπει ότι τα νέα αυτά «πιστοποιητικά ισχύος» θα αφορούν όλες τις μονάδες παραγωγής ανεξαρτήτως της τεχνολογίας που χρησιμοποιούν, τις διασυνδέσεις αλλά και την απόκριση της ζήτησης.
Ο Κανονισμός προβλέπει επίσης ότι ο Μηχανισμός Επάρκειας αποζημιώνει τις μονάδες για τη διαθέσιμη ισχύ που εξασφαλίζουν στο σύστημα και λειτουργεί μέσω δημοπρασιών, στις οποίες εκτός από τις παραγωγικές μονάδες λαμβάνουν μέρος και οι καταναλωτές, όπως βιομηχανικές μονάδες, αλλά και φορείς που εκπροσωπούν συλλογικά μικρότερα φορτία.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι τροποποιήσεις που επέβαλε η Κομισιόν στη Γερμανία προκειμένου να εγκρίνει το σχέδιο της για τον Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος, ώστε να εξασφαλίσει ότι το νέο σύστημα θα αποζημιώνει με ανταγωνιστικούς όρους την απόκριση της ζήτησης.
Τα επτά σημεία - κλειδιά του γερμανικού μοντέλου
Πιο συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες για να δώσουν το πράσινο φως στη Γερμανία, ζήτησαν την τροποποίηση του γερμανικού σχεδίου, προκειμένου ο νέος μηχανισμός να επιτρέπει, όσον αφορά την απόκριση της ζήτησης, τα εξής:
• Τη συμμετοχή στο σχήμα των ηλεκτρικών φορτίων που σχετίζονται με τα δίκτυα μέσης τάσης.
• Τη συμμετοχή των aggregators, δηλαδή φορέων συλλογικής εκπροσώπησης φορτίων
• Τα μικρότερα φορτία να μπορούν να συμμετάσχουν ατομικά, χάρη στη μείωση του ελάχιστου επιλέξιμου μεγέθους από τα 10 στα 5 MW
• Υποχρέωση αγοράς όλης της προσφερόμενης ισχύος κάθε έξι μήνες αντί για δύο χρόνια, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο και άρα και το κόστος συμμετοχής της απόκρισης της ζήτησης στο σύστημα.
• Ο αριθμός των δοκιμών να μειωθεί σε 2 κάθε χρόνο, από 12 του αρχικού σχεδίου πράγμα που θα επιτρέψει στην απόκριση της ζήτησης να δώσει πιο ανταγωνιστικές προσφορές.
• Η συμμετοχή στον μηχανισμό να επιτρέπεται μόνον για τα μη ελαστικά φορτία, πράγμα που θα διασφαλίζεται από την υποχρέωση των ενδιαφερομένων να μην συμμετέχουν σε σχήματα διακοψιμότητας ή στην αγορά εξισορρόπησης για τους τελευταίους 36 μήνες
• Οι λειτουργοί της απόκρισης της ζήτησης θα μπορούν να συμμετάσχουν για περιορισμένη χρονική περίοδο, ώστε να τους δοθεί κίνητρο να πωλούν την υπηρεσία αυτή απ’ ευθείας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου