Το τμήμα της χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ «μεταφράζεται» σε μικρότερη
επιβάρυνση τους λογαριασμούς των καταναλωτών, καθώς θα αφαιρεθεί από τη
Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή
Διασφαλισμένη εκτιμούν πηγές του ΑΔΜΗΕ ότι είναι και η τρίτη
πηγή χρηματοδότησης της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, ύψους 400 εκατ. ευρώ,
με την ένταξη του έργου στο
επιχειρησιακό πρόγραμμα 2014-2020 – ή και το
διάδοχο αυτού. Όπως είναι γνωστό, το έργο έχει πολλαπλό θετικό όφελος στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού, καθώς όχι μόνο θα μειώσει δραστικά τις εκπομπές ρύπων με την απόσυρση τον τοπικών πετρελαϊκών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και δημιουργήσει ελεύθερο ηλεκτρικό «χώρο» για την εγκατάσταση νέων μονάδων. Έτσι, όπως αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, ο ΑΔΜΗΕ δεν θεωρεί ότι υπάρχει καμία αβεβαιότητα αφού το προφίλ του έργου συνάδει με τις προτεραιότητες των κοινοτικών πολιτικών για μετάβαση στην «πράσινη» οικονομία.
Σύμφωνα με τις πηγές του Διαχειριστή, πριν από έναν ακριβώς χρόνο ο ΑΔΜΗΕ έλαβε προέγκριση για την ένταξη του έργου στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2014-2020 – ή και το διάδοχο αυτού. Έτσι, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία πλήρους ένταξης, με τις εκτιμήσεις να τοποθετούν την ολοκλήρωσή της μέχρι το τέλος του έτους.
Όφελος των καταναλωτών από την επιδότηση των έργων
Όπως προσθέτουν, η αναζήτηση επιδοτήσεων για τις δρομολογούμενες υποδομές αποτελεί μία πάγια πολιτική που ακολουθεί ο Διαχειριστής με γνώμονα το όφελος των καταναλωτών, και όχι εξαιτίας δυσκολίας στην ανεύρεση κεφαλαίων. Μάλιστα, το τμήμα της επιδότησης αφαιρείται από τη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση, δηλαδή από το ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ. Κάτι που σημαίνει ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει απώλεια εσόδων, αλλά ο καταναλωτής επωφελείται από τις μικρότερες επιβαρύνσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.
Υπενθυμίζεται ότι για την κατασκευή της διασύνδεσης θα χρησιμοποιηθούν επίσης ίδια κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ της «Αριάδνη Interconnection», τα οποία καταβλήθηκαν από τον ΑΔΜΗΕ στη θυγατρική με τη σύσταση της εταιρείας τον Σεπτέμβριο 2018. Επίσης, την 1η Ιουνίου οριστικοποιήθηκε και επίσημα το δανειακό σκέλος της χρηματοδότησης, με την υπογραφή της δανειακής σύμβασης ύψους 400 εκατ. ευρώ με την Eurobank.
Το δάνειο έχει 10ετή διάρκεια και μεσοσταθμικό επιτόκιο στο 2%, ενώ εγγυητής ΑΔΜΗΕ κατά την κατασκευαστική περίοδο. Αυτός είναι ο λόγος που η «Αριάδνη» εξασφάλισε τόσο ευνοϊκό επιτόκιο, με δεδομένο του ότι αποτελεί νεοσυσταθείσα εταιρεία. Παράλληλα, όπως έχει γράψει το Worldenergynews, η δανειακή σύμβαση προβλέπει τη συμμετοχή της ΕΤΕπ με ποσό έως 200 εκατ. ευρώ, χωρίς κάποιο penalty.
Στήριξη του εγχώριου τραπεζικού συστήματος
Όσον αφορά τους λόγους επιλογής της Eurobank, οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ επισημαίνουν πως ήταν απόφαση του Διαχειριστή να απευθυνθεί στα εγχώρια ιδρύματα, ειδικά μάλιστα τη στιγμή που είναι σε θέση να προσφέρουν ανταγωνιστικά επιτόκια, για το μεγαλύτερο έργο του Διαχειριστή. «Παρά την πρόσβασή μας στην κινεζική αγορά, δεν έχουμε σκοπό να περιθωριοποιήσουμε τις ελληνικές τράπεζες. Αντιθέτως, αποδεικνύουμε τη βούλησή μας να στηρίξουμε το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, ειδικά μάλιστα για τα έργα μας που δημιουργούν υπεραξία για την ελληνική οικονομία».
Όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, σε αντίθεση με την πρακτική που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια στην τραπεζική χρηματοδότηση των έργων του ΑΔΜΗΕ, αυτή τη φορά δεν επελέγη η λύση του κοινοπρακτικού δανείου. Αντιθέτως, ο Διαχειριστής «έτρεξε» τον λεγόμενο beauty contest, δηλαδή προσέγγισε χωριστά τράπεζες από την Ελλάδα και το εξωτερικό προσβλέποντας έτσι σε καλύτερα περιθώρια δανεισμού –το οποίο και πέτυχε μετά από ένα έτος περίπου διαπραγματεύσεων.
Λόγω της φύσης της εταιρείας αλλά και του έργου, επισημαίνουν οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, υπήρχαν εξ αρχής ιδιαιτερότητες στη διάρθρωση του δανεισμού του συγκεκριμένου έργου. «Όλες οι τράπεζες έδειξαν προθυμία να προσαρμοστούν στο μοντέλο μας και κατέθεσαν πολύ ανταγωνιστικές προσφορές. Η προσφορά της Eurobank ήταν άκρως ανταγωνιστική και η τράπεζα έδειξε από την αρχή ευελιξία στις ειδικές ανάγκες μας», καταλήγουν.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου