«Πράσινο φως» έχει ανάψει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να προχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για τη συμμετοχή ιδιώτη επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης, δηλαδή της θυγατρικής του Διαχειριστή που προωθεί το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής.
Η Κομισιόν απάντησε θετικά στο σχετικό ερώτημα της ΡΑΕ και
πλέον ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση μειοψηφικού ποσοστού της θυγατρικής του, Αριάδνη, κατά πάσα πιθανότητα έως το τέλος του 2021, ή το αργότερο στις αρχές του 2022.Η ΡΑΕ είχε υποβάλει το ερώτημα της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του έτους ζητώντας διευκρινίσεις σχετικά με το σχέδιο προκήρυξης για την πώληση των μετοχών της Αριάδνης που είχε λάβει από τον ΑΔΜΗΕ.
Ως γνωστόν η Αριάδνη είναι η εταιρία που θα χρηματοδοτήσει θα κατασκευάσει και θα θέσει σε λειτουργία τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης η οποία σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα λειτουργήσει το 2023.
Ανοιχτός ο δρόμος για την State Grid
Αξίζει να αναφερθεί η έγκριση από την Κομισιόν ανοίγει τον δρόμο ακόμη και για την είσοδο της κινεζικής State Grid, στην Αριάδνη, η οποία είναι μέτοχος μειοψηφίας του ΑΔΜΗΕ από το 2017. Η κινεζική
εταιρία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση έως 20%
του μετοχικού κεφαλαίου της Αριάδνης από το 2019 και είχε μάλιστα
υπογραφεί σχετικό μνημόνιο συνεργασίας στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του
προέδρου της Κίνας.
Ο ΑΔΜΗΕ επιδιώκει την πώληση μετοχών της Αριάδνης προκειμένου να χρηματοδοτήσει και με ιδιωτικούς πόρους το μεγάλο έργο της διασύνδεσης της Κρήτης, ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου ξεπερνάει το 1 δις ευρώ. Επί του παρόντος για τη χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, ο ΑΔΜΗΕ έχει συνάψει δανειακή σύμβαση ύψους 400 εκατ. ευρώ με την ΕΤΕπ και τη Eurobank, ενώ βρίσκεται σε διαδικασία κατάθεσης του φακέλου για την άντληση επιπλέον 450 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ προετοιμάζει ήδη το φάκελο της μερικής ιδιωτικοποίησης της Αριάδνης και αναμένει οριστική έγκριση από την κυβέρνηση αλλά και τη ΡΑΕ προκειμένου να προχωρήσει στην προκήρυξη του διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού στον οποίο θα καλέσει να συμμετάσχουν ξένοι αλλά και Έλληνες επενδυτές. Μάλιστα στα σχέδια του ΑΔΜΗΕ είναι στο πλαίσιο της προκήρυξης να προχωρήσει σε road show παρουσίασης της Αριάδνης στους υποψήφιους επενδυτές.Κρίσιμο ζήτημα για τους επενδυτές είναι η οριοθέτηση από την πλευρά της RAE του WACC, που θα προσδιορίσει και την αξία της Αριάδνης.
Σημαντικό έργο
Το έργο της Ηλεκτρικής
Διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αποτελεί επί του παρόντος τη μεγαλύτερη
επένδυση για την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας που γίνεται στην Ελλάδα
με στόχο τον τερματισμό της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης από το
ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας και την κάλυψη των αυξημένων
μελλοντικών αναγκών του νησιού.
Η διαδρομή της ηλεκτρικής διασύνδεσης θα ξεκινήσει από τον Σταθμό Μετατροπής Αττικής, πλησίον του ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Από εκεί δύο καλώδια HVDC οδεύουν υπόγεια έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Πάχη Μεγάρων, όπου ποντίζονται στη θάλασσα και συνεχίζουν την υποθαλάσσια διαδρομή τους έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Κορακιά της Κρήτης.
Από την Κορακιά, τα δύο καλώδια οδεύουν προς τον τερματικό Σταθμό Μετατροπής Δαμάστας και τελικά η διασύνδεση με το δίκτυο της Κρήτης ολοκληρώνεται μέσω του νέου υποσταθμού GIS Δαμάστας.
Ανάδοχοι του έργου είναι η Prysmian, για το πρώτο τμήμα το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια που θα συνδέουν την Κρήτη με την Αττική και των σταθμών ηλεκτροδίων σε Κρήτη και Αττική. Το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο έχει αναλάβει η Nexans, ενώ οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ έχουν αναλάβει το τρίτο τμήμα το οποίο αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα.
Επίσης η Prysmian, έχει αναλάβει το τέταρτο τμήμα το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών και η κοινοπραξία Siemens - Τέρνα, είναι ανάδοχοι για τους Σταθμούς Μετατροπής.
Η διασύνδεση Κρήτη-Αττική περιλαμβάνεται στο «top 5» των πιο καινοτόμων έργων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος (VC) πανευρωπαϊκά. Αποτελεί την πρώτη διασύνδεση συνεχούς ρεύματος στη Μεσόγειο που αξιοποιεί την υπερσύγχρονη τεχνολογία μετατροπέων VSC. Βρίσκεται στην πρώτη τριάδα υποβρύχιων διασυνδέσεων με το μεγαλύτερο βάθος παγκοσμίως.
Εκτιμάται ότι το οικονομικό όφελος για το ελληνικό σύστημα από τη λειτουργία του καλωδίου θα ανέλθει σε 400 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στη μείωση του λογαριασμού των ΥΚΩ.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου